Varkens
Grisarna på Schiphol livnär sig på skörderester och håller fåglarna på avstånd från startbanorna. FOTO: Schiphol
Jordbruk EU

Grisar skrämmer fåglar
från Amsterdams flygplats

En svärm fåglar kan förorsaka allvarliga flygolyckor i närheten av flygplatser. Amsterdams flygplats Schiphol har skaffat tjugo grisar som ska hålla vildgäss och andra fåglar på avstånd från startbanan.

Fågelslag kan ställa till med allvarliga olyckor. Den kanske mest kända incidenten inträffade 2009, då en flock kanadagäss ströp båda motorerna hos en Airbus A320 ett par minuter efter starten från flygplatsen La Guardia i New York. Piloterna lyckades glidflyga planet till landning på Hudsonfloden och ingen kom den gången till skada.

Alla stora flygplatser försöker med växlande framgång hålla fåglar på avstånd från startbanorna, men det saknas fortfarande effektiva lösningar på problemet.

Edmonton International Airport i Kanada prövar just nu insatsen av flaxande drönare som efterliknar falkar. I luften beter sig drönaren som en falk och ska förhoppningsvis skrämma bort måsar, kanadagäss och starar från startbanan.

Nästan varje flygplats prövar egna metoder med mer eller mindre framgång. Amsterdams internationella flygplats Schiphol har för sin del lånat tjugo grisar som förväntas hålla fåglar borta från en åker mellan startbanorna.

Grisarna tillhör bonden Josse Haarhuis, som tidigare under säsongen odlade sockerbetor på åkern. Nu är betorna borta men stora skaror fåglar kretsar fortfarande kring platsen med förhoppningen att finna lämplig föda.

Haarhuis löste problemet genom att hämta tjugo grisar till platsen. Grisarna äter upp resterna från den skördade betåkern och håller effektivt alla fåglar på avstånd. Gässen kommer inte längre åt födan och har försvunnit till andra betesmarker.

Schiphol har officiellt informerat om insatsen av levande fågelskrämmor för att undvika missförstånd hos flygpassagerarna. Grisarna befinner sig mellan banorna 18R-36L och 18C-36C, preciserar flygplatsbolaget.

I ett pressmeddelande uppger Schiphol att åtgärden är ett försök att maximera säkerheten för startande och landande maskiner. Effektiviteten hos det nya systemet prövas ständigt med hjälp av speciella fågelradar.