Barkiosken 04
– Efterfrågan på bär har alltid funnits, problemet har varit att det varit för lite bär för att kunna sälja till affärer, säger Kaj Nordkvist som driver Bärkiosken sedan 2019.
Landsbygdsnäringar

Gott rykte är bästa reklamen!

Bärkiosken i Malax har lyckats bra med att skapa sig en stadig kundkrets under de fem sommarhalvår den har varit i bruk. Under de intensivaste veckorna i juli, när det är högsäsong för frilandsjordgubbar, uppskattar Kaj Nordkvist som driver kiosken att antalet kunder rör sig mellan trehundra och fyrahundra.

Vanligtvis brukar Kaj Nordkvist hålla Bärkiosken öppen från valborg till medlet av september, men i år provar han på att hålla den öppen till slutet av månaden, även om läget blir betydligt lugnare så fort sommarlovet slutar och folks vanliga vardagar tar vid.

– Det märks nästan från en dag till en annan att kunderna minskar i mitten av augusti, säger han och sätter ifrån sig brokvasten som han har sopat rent framför kiosken med.

Det är tidig september och månadens första veckoslut bjuder värme. Det blåser friskt och fröna från gårdens björkar yr ivrigt omkring i luften.

– Jag har ju självbetjäning här, så då tänker jag att kiosken lika bra kan vara öppen lite till, fortsätter han.

Barkiosken 22
Utöver jordgubbar och hallon har Kaj några buskar björnbär vars bästa tid är nu.

Bärkiosken som är belägen i centrala Malax står precis vid infarten till Kajs barndomshem där pappa ännu bor kvar. Föräldrarna hade i tiderna ett litet jordbruk med grisar, höns och några hektar odlingsmark.

Kaj var bara 15 år när han kom att intressera sig för jordgubbsodling efter att ha fått prova på vad det innebär i och med att han sommarjobbade hos en jordgubbsodlare i trakten. Med åren har odlingen vuxit, även om den ännu är småskalig.

Ett stenkast från kiosken finns ett par hektar mark där Kaj utöver jordgubbarna – den primära produkten – även odlar hallon och lite björnbär.

Barkiosken 12
Innan de egna frilandsjordgubbarna blir klara på försommaren säljer Kaj Nordkvist växthusodlade jordgubbar från Närpes. Vilda bär och kantareller köps in via kontakter han etablerat.

Bra kvalitet trots utmanande väderlek

Säsongen 2023 har överlag varit bra och Kaj har varit nöjd med kvaliteten, även om ”de sista jordgubbarna blev till skräp”.

– Det har varit en utmanande sommar då det har varit varmt och kallt och alla väderlekar som finns känns det som, summerar han. Det blir något av ett extremväder när det regnar i flera veckor och sedan är varmt i flera veckor, men på det viset håller man ju sig alert.

Utöver de egna bären köper Kaj in lokalproducerade bär, grönsaker och mathantverksprodukter av andra småskaliga livsmedelsproducenter.

På hyllorna finns bland annat honung från Malax och Laihela, lemonad från Åland, ägg från Kalax i Närpes, tomat och gurka från Malax och specialtomater från Taklax i Korsnäs.

– Det är viktigt att man hittar samarbetspartner som det funkar med, säger Kaj. Till exempel kommer äggproducenten Björn Haga förbi och fyller lagret med ägg varje vecka samtidigt som han åker till Vasa för att fylla på de äggbodar han har där.

Att åka runt och hämta produkter till kiosken blir lätt tidsdrygt. Än så länge är jordgubbsodlingen och Bärkiosken bara en bisyssla för Kaj. Även om de år för år vinner mark.

Kaj Nordkvist är utbildad trädgårdsmästare. För femton år sedan började han arbeta för en trädgårdsanläggningsfirma i Vasa, men när arbetsgivaren Henrik Lövdahl gick bort för några år sedan kom Kaj till ett vägskäl i livet och började fundera över hur yrkeslivet skulle se ut framöver.

– Att göra stenläggningar i trädgårdar är tungt, dessutom blir man ju inte yngre, konstaterar han. Jag kom fram till att jag måste prioritera det här, men jag sköter ännu några trädgårdar, både offentliga och privata, som jag ärvde av Henrik. Då brukar jag ha en anställd med mig.

Utvecklar och expanderar

Kaj berättar hur han närde tanken på en bärkiosk i nästan tio års tid innan han till slut verkställde planerna.

– När jag besökte skördemarknaden på Åland första gången för femton år sedan blev jag inspirerad och sedan trillade tanken på i huvudet, säger han. Det är något jag länge har funderat på i och med att jag har de här odlingarna som endast ger små mängder bär, vilket gör dem svåra att få ut. Då är det enklare att lägga ut dem i en kiosk.

För fem år sedan, 2019, byggde och öppnade Kaj Bärkiosken. Tidpunkten visade sig vara lyckad eftersom coronaåren som följde blev väldigt gynnsamma för verksamheten.

Folk reste mer inom landet och Kaj lade märke till att han hade kunder till och med från södra Finland.

– Jämfört med det första året som vi hade öppet har vi tagit enorma kliv framåt, säger Kaj. Folk har verkligen hittat hit och jag har stammisar som kommer flera gånger i veckan. Ibland ringer folk utifrån och frågar var vi finns och kommer hit körandes från Vasa.

Ifjol öppnade Kaj ytterligare en självbetjäningskiosk, Smakboden & Makupuoti, på Blomgårdens parkering i Liselund i Vasa och folk har börjat hitta även dit.

Kaj inser vikten av att hitta nya produkter och av att ständigt försöka förnya sig, något kunderna också förväntar sig. Därför åker han till Åland på skördemarknaden om en vecka för att få inspiration och idéer och samtidigt se om det finns några produkter han kunde utöka utbudet med.

– På Åland finns det gott om småskaligt mathantverk och det verkar bli alltmer populärt även här, säger han. Trenden verkar komma från Sverige.

Kaj har märkt hur kunderna uppskattar att de kan se fältet där jordgubbarna växer från kiosken som de handlar i och den feedback han fått har varit enbart positiv; folk tycker det är väldigt bra att Bärkiosken finns.

– Kiosken är bara några kvadratmeter stor och med facit i hand hade den kunnat vara lite större, konstaterar Kaj. Å andra sidan är det mysigare och mera hemtrevligt om den inte är för stor, men det blir säkert till att bygga ut den om något år. Det är väl oundvikligt.