Det har kommit till LF:s kännedom att traktorförare har bötfällts för att ha kört med breddningshjul på vägen utan att traktorn varit försedd med orangefärgad takblink. Det lönar sig att beakta den här regeln i vägtrafiklagen, nu när det börjar bli vårbrukstider. På vissa håll lär man ha varit ute på åkrarna redan.
Om man blir fast för att köra med breddningshjul på traktorn utan takblink och traktorns bredd överstiger 2,6 meter, kan man komma att betala en avgift för trafikförseelse på 100 euro.
I fall det också finns andra brister kan avgiften höjas till 140 euro eller rentav 180 euro. Det senare beloppet är om ekipaget till exempel samtidigt överskrider något tillåtet mått, där avgiften för trafikförseelse är 140 euro. Förhöjningen på 40 euro när man har flera brister, läggs nämligen alltid till den grövsta förseelsen eller den förseelse som leder till den högsta avgiften.
Om förseelserna rentav bedöms medföra fara för andras säkerhet kan det emellertid bli fråga om bötfällning för äventyrande av trafiksäkerheten. Det rör sig ofta om 12-14 dagsböter, vars storlek beräknas enligt inkomst.
Lyktor och reflektorer kvar i nya lagen
Det heter så här i 129 paragrafens tredje moment i den nya vägtrafiklagen som trädde i kraft i juni 2020:
”Vid körning på väg med en traktor med breddningshjul vars bredd mätt från breddningshjulen överskrider den bredd på 2,6 meter som allmänt är tillåten på väg, ska traktorn ha en framåt och bakåt synlig varningslykta som avger ett blinkande orangegult ljus. Lyktan ska uppfylla kraven i E-reglemente nr 65.”
När regeringen Sipilä lämnade över propositionen om den här lagen till den förra riksdagen var motiveringarna till införandet av takblinken att de allt större gårdarna och den ökade trafiken har lett till att bilar och traktorer med breddningshjul möts oftare på vägen än tidigare.
”Den som möter en traktor försedd med breddningshjul på en väg måste ofta styra det egna fordonet alldeles in till vägkanten och sakta in eller till och med stanna fordonet”, hette det i motiveringarna.
Ett blinkande ljus på taket förbättrar avsevärt traktorns synlighet. Det gäller i synnerhet på en kuperad och kurvig väg, vilket förlänger tiden från man ser traktorn till själva mötet på vägen.
Sedan tidigare gäller dessutom regeln (paragraf 129, andra momentet) att en traktor, vars bredd mätt från breddningshjulen överskrider 2,6 meter, både fram och bak ska förses med lyktor och reflektorer som utvisar den största bredden ”under mörker eller i skymning, och även annars när omständigheterna kräver det”.
Paragraf 129 hänvisar till att transport- och kommunikationsverket, alltså Traficom, ger ut föreskrifter om lyktor och reflektorer och hur de ska placeras på fordonet. De finns i föreskriften ”Användning av fordon på väg”.
Handlar om den faktiska bredden
Momenten om reglerna för blink och belysning i paragraf 129 handlar uttryckligen om den faktiska bredden, när traktorn är försedd med breddningshjul. De ska alltså inte blandas ihop med det första momentet i samma paragraf 129, där det bland annat heter att ”vid mätningen av en traktors största bredd beaktas inte ett tillkopplat arbetsredskap, breddningshjul eller stänkskärmar som är monterade medan breddningshjul används”.
Värt att notera är säkert också att man enligt den nya vägtrafiklagen ändå får koppla en högst 3,3 meter bred vagn för svämgödsel till traktorn. Om vagnen är bredare än 2,6 meter måste det dock finnas framlyktor på traktorn samt baklyktor och reflektorer på vagnen, som visar hela bredden.
De för traktorn avsedda framåtriktade lyktor och reflektorer som ska visa transportens största bredd får fästas på släpvagnens främre del, ifall traktorns bredd inte hindrar dem från att synas framåt. Lyktor som utvisar transportens bredd krävs dock bara i mörker eller i skymning eller när sikten är nedsatt, till exempel på grund av vädret.