Fonterra Photos Fonterra Darfield
Trots motgångarna förblir Kina en viktig marknad för Fonterra. Den nya anläggningen i Darfield producerar mejeriprodukter för export till Kina och Sydostasien. FOTO: Fonterra
Jordbruk Globalt Marknad

Fonterra måste sälja
sina mjölkgårdar i Kina

Den nyzeeländska mejerikoncernen Fonterra säljer ut sina mjölkgårdar i Kina. Koncernen har gjort tresiffriga miljonförluster och måste nu dra konsekvenserna. Försöket att producera kinesisk mjölk i egen regi blev en dyr affär som ska avslutas.

Efter två år av saftiga förluster lyckades Fonterra äntligen dra in en liten vinst före skatt. Problemet är att det egna kapitalet börjar tryta. Nettoskulderna steg till omräknat 2,7 miljarder euro i slutet av senaste räkenskapsår.

Det dyrbara äventyret har också frestat på relationerna med Fonterras ägare. Koncernens mjölkbönder har uppmanat företagsledningen att äntligen koncentrera sig på den inhemska verksamheten.

Dyrt äventyr

En alltför stor andel av mjölklikviderna har använts för att täcka kostnaderna för ett dyrt äventyr utomlands. Försöket att globalisera verksamheten har misslyckats och måste avvecklas, kräver producenterna.

Fonterra tillkännagav i veckan att koncernen drar sig tillbaka från de utländska marknaderna. De två kinesiska mjölkgårdarna i Ying och Yutian ska säljas för ungefär 290 miljoner euro till det kinesiska mejeriet Inner Mongolia Natural Dairy.

Koncernen började bygga gårdar i Kina år 2007. Vid den tiden hade de inhemska konsumenterna tappat förtroendet för inhemsk mjölk efter talrika skandaler. Kineserna köpte hellre utländska märken som garanterade kvalitet och säkerhet.

Problemet var att verksamheten slukade stora belopp som koncernen skulle ha behövt för investeringar på hemmaplan. Fonterra säljer nu också ut sin 85-procentiga andel av en farm i Hangu för 23,8 miljoner euro. Köpare är Beijing Sanyuan Venture Capital Co. Ltd.

Intäkterna från försäljningen ska användas för att betala skulder. Enligt den nyazeeländska tidningen Dairy News har Fonterra investerat 565 miljoner euro i de kinesiska mjölkgårdarna. Vinsterna har varit magra.

Svårt att växa utomlands

Det kinesiska äventyret är bara ett exempel på Fonterras svårigheter att expandera utomlands. Koncernen har förlorat höga tresiffriga belopp i samband med verksamhet i Kina, Brasilien och Venezuela.

Enligt VD Miles Hurrell ska försäljningen göra det möjligt att satsa på lönsamma områden i hemlandet där Fonterra har konkurrensfördelar. I stället för äventyr i utlandet ska koncernen hädanefter ta sig an de nyzeeländska producenterna.

Kina ska emellertid förbli en strategisk marknad för Fonterras export. Försäljningen gör det möjligt att fokusera ännu mer på egna varumärken samt forskning och utveckling som stöder verksamheten på den kinesiska marknaden.