Deutz Tcg 78 H2 6115199743F89 6116758F7C1D2
Den sexcylindriga vätgasmotorn från Deutz utvecklar en effekt av 200 kW. ILLUSTRATION: Deutz
Jordbruk Maskin & teknik

Första vätgasmotorn
för traktor från Deutz

Den tyska traktor- och motortillverkaren Deutz har utvecklat en vätgasmotor som fyller EU-gränsvärdet för nollemissioner. Till skillnad från dagens vätgasbilar är motorn konstruerad för direktdrift utan vare sig batterier eller bränsleceller.

Serieproduktionen ska inledas 2024. Då kommer motorn med säkerhet inte att monteras i en jordbrukstraktor. Fram till dess kommer ingen normal bondgård att förfoga över den nödvändiga infrastrukturen för vätgas.

I stället ska motorn driva en stationär generatoranläggning hos ett tyskt energibolag. Anläggningen ska tas i bruk nästa år. Vätgasmotorn kommer att genomgå tester som visar vad den duger till under kontinuerlig belastning.

De första testen i provbänk har avverkats utan problem. Enligt tillverkaren har den CO2-neutrala vätgasmotorn en tyst och behaglig gång. Den sexcylindriga motorn utvecklar 200 kW och lämpar sig i princip för samma uppgifter som en vanlig traktormotor.

Eftersom distributionen av vätgas ännu är starkt begränsad kommer stationär drift eller drift av generatorer ifråga. En möjlighet är också järnvägar. I Tyskland finns redan vätgasdrivna regionaltåg i drift med tillhörande infrastruktur för vätgas.

I motsats till Deutz-traktorn med vätgasmotor använder dagens vätgasbilar en helt annan teknik. I vätgasbilen sitter en vätgastank och en bränslecell, som omvandlar vätgasens kemiska energi till elektricitet som driver bilens elmotorer.

Det finns redan vätgasbilar på den europeiska marknaden, men det är ont om tankställen för vätgas. Därför har vätgasbilarna ännu inte blivit vanliga på våra vägar. En fördel med vätgasbilen är att den går att tanka på några minuter, i motsats till en elbil.