Gr1
Under förra veckan höll GR Service Oy Ab i Skaftung öppet hus, vilket lockade många besökare. Företaget är Grimmes centrallager i Finland men har också ett servicenät som omfattar hela landet. Det var mycket givande att vi äntligen kunde ordna det här evenemanget igen och träffa våra kunder, säger Roland Rosenback, försäljningschef för Grimme i Finland.
Jordbruk Maskin & teknik

Första öppet hus-tillställningen
vid GR Service på två år

GR Service Oy Ab i Skaftung gör överlåtelseservice för alla Grimme-maskiner i Finland. Här finns alla reservdelar och kunnandet samt servicepunkter utspridda på olika håll i landet. Förra veckan höll företaget öppet hus för första gången på två år.

– Det har varit en jämn ström med folk här i två dagar. Det är mycket fint att läget med pandemin tillåter att vi äntligen kan ta hit våra kunder, träffas och diskutera på plats samt visa upp maskiner och nyheter, säger Roland Rosenback, försäljningschef för Grimme i Finland.

Förra veckans onsdag till fredag höll GR Service Oy Ab öppet hus i Skaftung i Kristinestad. Besökarna var många till verksamhetspunkten som är Grimmes centrallager i Finland.

– Till Skaftung kommer alla nya och begagnade maskiner som köps till Finland. Här har vi alla de viktigaste reservdelarna och inom vårt servicenätverk kan vi också snabbt nå ut till våra kunder som finns i hela landet. Just samarbetet med kunderna och närheten är något som är vårt varumärke och det uppskattas av våra kunder, berättar Roland Rosenback, försäljningschef för Grimme i Finland.

På plats var också Heine Hylleberg som är Grimme Skandinaviens försäljningschef i Norden. Han betonar vikten av centrallagret i Skaftung.

– Det ger en säkerhet för odlarna som lätt kan ta kontakt med service och om det inträffar något missöde kan vi snabbt nå ut. Vårt motto är att inte slösa onödiga resurser på transporter utan våra kunder ska känna sig trygga hela tiden, säger Hylleberg.

Gr6
Aki Myllyviita och Roland Rosenback var båda mycket glada att äntligen kunna ordna öppet hus för sina kunder. Många kom för att ta del av nyheter, träffas och umgås vid Grimmes centrallager och servicepunkt i Skaftung.

Satsat medvetet på servicen i Finland

När Grimme på allvar etablerade sig i Skaftung 2011 fanns enligt honom många utmaningar. Man kände inte kunderna men hade som mål att komma närmare fältet.

– Vårt mål var att få servicen att fungera och bidra med stabilitet för våra kunder och tillgodose behovet av originala maskindelar, vilket ökar tryggheten och säkerheten. Tack vare den satsningen har vi också ökat vår försäljning i Finland, berättar han.

Att det är osäkra tider för alla delar av jordbruket på grund av kriget i Ukraina som drivit upp kostnaderna ytterligare märks inte ännu på Grimmes försäljning.

– Vi har haft en stabil växande försäljningskurva och en maskininvestering görs för många år framåt. Det finns alltid jordbrukare som har framtidstro och förutsättningar att satsa och det innebär att det också finns ett behov av nya och bättre maskiner, säger Hylleberg.

Han beskriver faktiskt finanskrisen 2008 som värre än läget nu.

– Jag ser den som värre för nu kommer också livsmedelspriserna att gå upp och det gör att jordbrukarna också får mer betalt. Priserna kan säkert alltid vara högre men de kunder jag har haft kontakt med har trots läget nu framtidstro.

– Livsmedel måste produceras och det gäller i synnerhet när vi inte vet hur det blir med den ukrainska produktionen, säger han.

Gr2
Förra veckan visade Gr Service Oy Ab i Skaftung upp den nya potatisupptagaren EVO 280. En tvåradig upptagare med en tank på 8 ton och som också kan utrustas med avlastartank. EVO 280 kan även fås med steglös hastighet på upptagningsmattorna så kallad ”VARIO DRIVE” samt hydraulisk hjuldrivning på däcken.

Ny potatisupptagare visades upp

På det tre dagar långa evenemanget visade Grimme upp den nya potatisupptagaren EVO 280. En tvåradig upptagare med en tank på 8 ton och som också kan utrustas med avlastartank.

EVO 280 kan även fås med steglös hastighet på upptagningsmattorna, så kallad ”VARIO DRIVE”, samt hydraulisk hjuldrivning på däcken.

– Speciellt med den här modellen är att den har internetuppkoppling så att körningen på alla sätt kan optimeras. All information om körningen samlas in så att körningen optimeras. Genom data om till exempel tiden på skiftet, var man rört sig långsammare eller snabbare, var skörden varit störst ger värdefull information. Det ger också information om var på fältet det behövs mer gödning eller där ogräsbekämpningen måste öka till följande säsong, förklarar Hylleberg.

Rosenback fortsätter:

– Det här systemet ökar precisionen och effektiverar användningen och förbättrar därmed också ekonomin i maskinparken.

EVO 280 är också anpassad för i stort sett i alla länder. I många europeiska länder får inte bredden på en potatisupptagare överstiga tre meter och är den bredare än så måste den flyttas med lavett.

Det gör att den också är lättare att sälja som begagnad och just den begagnade maskinparken är också mycket viktig för Grimme.

– Vi samarbetar på alla marknader och säljer också många begagnade maskiner. Här är samarbetet mellan olika marknader mycket viktig. Det gör att vi också kan tillgodose behovet av en optimal maskin så att en kund inte behöver köpa en modell som kanske inte är den bästa, säger Hylleberg.

Gr7
Heine Hylleberg, som är Grimme Skandinaviens försäljningschef i Norden, var också på plats i Skaftung.