Utrecht Fend E Motorkap Open Accupakket Logo 1536X1024
Ett stort batteripaket gömmer sig under e-traktorns motorhuv. FOTO: AGCO
Maskin & teknik

Första eltraktorn är
redo för marknaden

En elektrisk variant av jordbrukstraktorn Fendt 300 Vario är tekniskt sett redo för serieproduktion. Det holländska verkstadsföretaget Holland-Utrecht kommer inom kort att lansera traktorn på marknaden, förutsatt att kunderna visar intresse.

Holland-Utrecht representerar Fendt i Nederländerna och har i denna egenskap börjat konvertera mindre Fendt-traktorer till helelektrisk, utsläppsfri drift. Företaget noterar en tydligt växande efterfrågan på sådana uppdrag.

Uppdraget för konverteringar kommer särskilt från företag som arbetar inom landskapsvården för statliga och kommunala projekt. Kraven på utsläppsfria maskiner har blivit vanligare, särskilt i anbudsprocesser för offentliga projekt.

Eltraktorn med modellbeteckningen e300Vario har de senaste tre åren utvecklats av Holland-Utrecht. Enligt företaget börjar Fendt e300Vario redan vara mogen för serietillverkning.

Arbetar med LFP-batterier

E-traktorns batterier räcker enligt uppgift för cirka åtta timmars arbete. Elektriciteten lagras i litium-järnfosfatbatterier (så kallade LFP-batterier). Denna batterityp har mindre energitäthet än litiumbatterier med kobolt och nickel, men uppvisar andra fördelar.

Batterierna kräver mer plats än andra motsvarande typer, men i en traktor torde detta inte vara ett stort problem. LFP har i gengäld flera fördelar, bland annat i form av material, pris och livslängd. Batterierna är lätta att installera.

LFP-batterier är robusta och hållbara. Batteritypens fördelar har numera också upptäckts av de stora biltillverkarna, som i stor utsträckning övergår till LFP.

Holland-Utrecht lanserar Fendts elektriska traktor i två versioner. Den billigare modellen utrustas med två batteripaket med sammanlagt 240 kWh lagringskapacitet. Den dyrare modellen har tre batteripaket med en sammanlagd kapacitet av 360 kWh.

Traktorn drivs av två elmotorer från Siemens. De kopplas via en reduktionsväxel till en vario-växellåda. Till en början monteras enbart en elmotor i traktorn. Då serieproduktionen inleds, kommer två elmotorer att användas.

Mindre traktor lanseras snart

Serieproduktionen av e300Vario är ännu i det absoluta inledningsskedet. Holland-Utrecht måste först finna köpare för mellan tre till fem traktorer. Detta är en förutsättning för att starta serietillverkning av maskinerna.

På grund av långa leveranstider av vissa komponenter torde de första eltraktorerna bli klara för leverans först under det första kvartalet nästa år. Billiga är maskinerna inte. Enligt Holland-Utrecht kan bruttopriset stiga till nästan 500.000 euro.

Den tyska traktortillverkaren Fendt har redan en längre tid utvecklat sin batteridrivna traktormodell e100Vario, som enligt planerna ska lanseras på marknaden inom två år. Det handlar om en traktor för lätta arbeten.

Traktorn går tyst och arbetar utan svarta dieselavgaser. Enligt maskintillverkarna har intresset för elektriska traktorer ökat märkbart bland jordbrukarna. Som dragare av plog och andra tunga redskap lämpar de sig emellertid ännu inte.

Ett ojämnt förhållande mellan massa och effekt är problematiskt. En traktor måste utrustas med tunga batterier för att klara uppgifter som förutsätter dragkraft. Efter en relativt kort insats måste maskinen kopplas till ett eluttag för en tvångspaus.

Läs också: Grönt väte för traktorer