Grune 1
Henrik Creutz från Malmgård höll under onsdagen på att ställa i ordning inför mässan. Här visar han fram lantvete som ingår i Malmgårds sortiment. På skärmen bakom Henrik ska en slideshow med bilder från Malmgård och varor köra, när mässan är öppen. Till vänster är Johanna von Wright upptagen med att ställa i ordning Åby Foods monter.
Jordbruk EU Globalt SLC Marknad

Finland storsatsar på världens största matmässa

Finland medverkar som partnerland på världens största matmässa Grüne Woche som öppnade i Berlin i dag. Temat för Finland är ”Aus der Wildnis”, från den vilda naturen.

På utställningen finns ett åttiotal finländska mat- och turismföretag som fyller en hel mässhall på mässcentret Messe Berlin under tiden 18-27 januari 2019. Ytan är på 1.600 kvadratmeter.

Avsikten är att få synlighet och bana vägen för finländska arktiska mat- och dryckesprodukter i Tyskland samt att locka turister till Finland genom att marknadsföra landet som ett matland.

SLC är synligt med

– SLC har valt att gå med i partnerskapet eftersom marknadsföringen i Tyskland av finländska livsmedel och upplevelser också har betydelse för våra medlemmar, säger SLC:s ordförande Mats Nylund som var på plats i Berlin i onsdags tillsammans med SLC:s styrelse. Men man måste förstås vara medveten om att satsningen ger utdelning på lång sikt. I vilket fall som helst så ökar chansen för högre producentpriser med mer export.

SLC har skrivit under partnerlandsavtalet tillsammans med MTK, jord- och skogsbruksministeriet och Business Finland. Som stöd för projektet finns flera regionala mat- och turismprojekt samt MTK-Varsinais-Suomi. Också Finlands ambassad i Tyskland är engagerad.

SLC-Nyland har ordnat egen resa till Berlin i anslutning till mässan. ÖSP:s styrelse anländer till Berlin på söndag.

Malmgård med för tredje gången

Under onsdagen höll Henrik Creutz från Malmgård i Pernå på att ställa i ordning i den finländska hallen, hall 10. Det är tredje året i rad som Malmgård är med.

– Första gången, 2017 var vi här under hela utställningen, i fjol var vi bara halva tiden. Jag kom underfund med att det lönar sig att vara här under hela mässan, så det är vi nu i år också. Redan första gången insåg jag att det är en mycket intressant tillställning. Vi fick många nya kontakter. Här händer allt möjligt, bland dem som besökte oss fanns alla från bloggare till mindre och större butiker. En del hade tagit kontakt på förhand, men det var också många som kom spontant.

Det blev enligt Henrik Creutz även en uppföljning efter mässan både efter 2017 och efter fjolåret.

– Vi exporterar produkter till tyska konsumenter, men vi har också marknadsfört vårt koncept med matturism, och flera grupper från Tyskland har besökt oss på gården.

I år har den finländska avdelningen bland annat havre som tema.

– Så det har vi också satsat på i alla former från flingor till krossad och rostad havre. Men vi har även produkter av emmer och lantvete.

Enligt Henrik Creutz lönar det sig att besöka mässan om man behöver inspiration och idéer, fastän man inte ställer ut själv.

– Det är världens största matmässa, så det finns massor med intryck. Men det lönar sig att ta god tid på sig.

Grune 2
Jord- och skogsbruksminister Jari Leppä besöker för närvarande Grüne Woche. Han är speciellt glad över att Finlandsbilden lyfts fram inför Finlands kommande EU-ordförandeskap.

Öppningfest med Iiro Rantala, dans och toppkockar 

Grüne Woche är även ett storskaligt evenemang för matbranschens beslutsfattare och media. På Finlands avdelning hålls presskonferenser kring olika teman samt möten med beslutsfattare. I mässan deltar årligen cirka 400.000 besökare samt 1.700 utställare och 4.000 representanter för media från 65 olika länder.

Finland har också huvudrollen under mässans öppningsceremoni i kväll. Under programmet representerades Finland av pianisten Iiro Rantala, dansgruppen VäkeväKollektiivi och jord- och skogsbruksminister Jari Leppä (cent).

Det är också finska kocklandslaget som står för öppningsfestens meny.

– Vi vill erövra tyskarnas hjärtan med hjälp av våra starkaste trumfkort. Vår bevisligen rena arktiska natur och mat, ansvarsfulla produktionsmetoder samt innovativitet kombinerar vi med en gnutta av det vilda, säger Mats Nylund.

– Det synliga Grüne Woche-samarbetet lyfter starkt fram Finlandsbilden i det viktiga europeiska marknadsområdet, just lämpligt inför vårt EU-ordförandeskap, betonar jord- och skogsbruksminister Jari Leppä.

Stämningar från Finlands nötgårdar

För tyska massmedier presenteras bland annat finländsk havre, ekoproduktion, skogsbruk och turism. För restaurangområdets matservering ansvarar Bryggeri Helsinki in Berlin tillsammans med Finlands kocklandslag.

Rätter tillredda av kocklandslaget serveras förutom i restaurangen på Finlands mässavdelning även på flera tillfällen som riktar sig till beslutsfattare och media. På restaurangområdet finns dessutom baren Stora Öl – Små Bryggerier som serverar mer än tio produkter från bryggerier och destillerier.

På mässan presenteras också gemenskapskonstsprojektet ”Om kor kunde tala” som förmedlar stämningar från finländska nötgårdar. Utställningen fick inte plats i den finländska hallen och är därför i ekohall 1.2. Utställningen öppnar fredag 18 januari klockan 16.

Finlands ambassad i Berlin deltar aktivt i arrangemangen av olika tillfällen för beslutsfattare, påverkare och massmedierna. 

I Finlands mässhall presenterar sig företag på regionala avdelningar, enligt produktkategori eller på hallens restaurangområde. Projektet Farmers Grain Export medverkar också. Information om evenemangets alla medverkande utställare och företag samt programmet på Finlands mässavdelning finns på webbadressen www.ausderwildnis.fi.

Minister Leppä med om öppningen

Jord- och skogsbruksminister Jari Leppä är i Berlin till och med lördag. Han deltar i jordbruksministrarnas möte och i Grüne Woche. Ministern har även bilaterala diskussioner med flera europeiska ministerkolleger.

Temat för jordbruksministrarnas möte var digitaliseringen inom jordbruket, och minister Leppä var ordförande vid den mötessession som behandlade dataskydd.

Ministern deltog även i SLC:s MTK:s och den tyska producentorganisationen DBV:s (Deutsche Bauernverband) gemensamma seminarium om Europas gemensamma jordbrukspolitik på Finlands ambassad i onsdags.

I egenskap av företrädare för årets partnerland under Grüne Woche öppnar minister Leppä i dag tillsammans med Tysklands jordbruksminister Julia Klöckner mässan och Finlands mässpaviljong.

Finland syns också i butikerna

Finländska livsmedel syns inte bara på Grüne Woche utan även i kampanjer runt omkring i den norra delen av Tyskland. Det handlar om kampanjer för konsumenterna som förverkligas inom programmet Food from Finland.

Under månadsskiftet januari-februari deltar varuhusen KaDeWe i Berlin och Alsterhaus i Hamburg i kampanjen. Finländska produkter är även framme i den nordtyska kedjan CITTI Markts affärer i Lybeck, Kiel och Flensborg. Även nätbutiken Leferello har kampanj kring finländska produkter.

– Vi kan vara stolta över våra producentorganisationers och företags gemensamma storsatsning, konstaterar minister Leppä.

Tyskland är det femte största importlandet för finländska livsmedel. Värdet av den årliga livsmedelsexporten från Finland till Tyskland uppgår till 75 miljoner euro.