Gw Potretti 1
Den grafiska identiteten för partnerlandssamarbetet har planerats av reklambyrån Hasan & Partners. BILD: Hasan & Partners
Jordbruk EU Globalt Marknad

Finland i rampljuset på världens största matmässa

Finland gör en storsatsning på exporten och medverkar som partnerland på världens största matmässa Grüne Woche i Berlin i januari. Det är första gången Finland medverkar på den anrika matmässan som ordnas för 84:e gången och temat som valts är ”Aus der Wildnis” – från den vilda naturen.

– Vi är stolta över att få vara med och slå ett slag för finländsk mat. Våra trumfkort är ren natur och råvaror, spårbarhet, ansvarsfulla produktionsmetoder, god djurhälsa och -etik samt smaklig mat av toppkvalitet, säger SLC:s ordförande Mats Nylund.

Jord- och skogsbruksminister Jari Leppä konstaterar att det han märkt på alla de exportfrämjande resor han deltagit i är att den finländska maten är speciellt uppskattad för sin pålitlighet och renhet.

Storsatsning av MTK och SLC

– Både som minister och producent vill jag tacka MTK och SLC för ert modiga beslut att medverka på Grüne Woche. Det är en enorm satsning och ett utmärkt sätt att stärka varumärket Finland och föra ut budskapet om vår rena mat och natur. Mitt råd till företagen som deltar är att ni ska ta vara på den här enastående chansen och se till att knyta många kontakter. Den tyska marknaden är viktig för oss både då det gäller matexport och turism.

Leppä konstaterar också att hållbar turism är ordet på allas läppar idag och här har Finland alla chanser att profilera sig. Insjöfinland med sina rena sötvattensjöar kommer speciellt att föras fram på mässan, eftersom Lappland och Helsingfors är kända redan från tidigare.

MTK, som undertecknat partnerlandsavtalet med Grüne Woche, ansvarar för arrangemangen på den finländska mässavdelningen tillsammans med jord- och skogsbruksministeriet, SLC samt Business Finland.

MTK:s ordförande Juha Marttila konstaterar att producentorganisationerna tror starkt på den finländska matens möjligheter på exportmarknaden.

– Vår rena mat är nyckeln till framgång. Nästa år tar Finland plats som ordförandeland för EU och vår synlighet på mässan är en utmärkt öppning för Finlands ordförandeskap.

Genom satsningen i Berlin får de finländska matföretagen möjligheter att skapa nya försäljningskanaler både i Tyskland och internationellt, samtidigt som varumärket Finland stärks både då det gäller matkultur och turism.

Jari Leppa16112018
Minister Jari Leppä har ett digert program under mässan, och konstaterar att förhandsintresset för Finland är så stort att han med lätthet kunde stanna ett par veckor i Berlin i januari.

Egen hall på 1.600 kvadratmeter

I den finska mässhallen presenterar sig företagen på regionala avdelningar. Den rena arktiska maten, hållbart finländskt skogsbruk, den gröna ekonomins träprodukter samt Finland som ett turistland med avslappnande upplevelser och vacker natur får särskild uppmärksamhet.

Företag som marknadsför sina produkter och tjänster på mässan är bland andra Altia, Arctic Finland, Pro Agria, Birkkala gård, Helsingin Mylly, Kaslink Foods och Kyrö Distillery. Sammanlagt medverkar 83 finländska företag i mässan. Därtill presenterar sig olika regioner med egna avdelningar.

För matserveringen på restaurangområdet ansvarar Bryggeri Helsinki i Berlin i samarbete med Finlands kocklandslag.

Tapio Laine, verksamhetsledare för kocklandslaget, berättar att ett ivrigt team på 11 kockar åker till mässan, där man bland annat kommer att servera allt från finländsk griskind och lammnacke till fattiga riddare.

På restaurangområdet finns också Lammin Sahtis ölbar som serverar över 10 produkter från småbryggerier- och destillerier. Matsponsorer för mässans PR-evenemang är Atria, Arla, Helsingin Mylly, Heinon tukku och Hätälä.

400.000 besökare väntas till mässan

Grüne Woche, som brukar samla omkring 400.000 besökare, är också ett etablerat evenemang för matbranschens beslutsfattare samt media. På finlandsavdelningen hålls dagligen presskonferenser med olika teman samt möten med beslutsfattare.

Matexportprogrammet Food from Finland arrangerar bland annat ett separat evenemang för inköpare i samarbete med Finlands ambassad i Tyskland.

– Över 100 centrala tyska uppköpare kommer att delta i tillställningen på ambassaden och vår uppgift är att föra ihop rätt personer med varandra, säger direktör Esa Wrang på Food from Finland.

Wrang berättar också att parallellt med det 11 dagar långa mässevenemanget har många tyska mataffärer kampanjer där de för fram finländska produkter.

Mässan pågår från den 18 till den 27 januari 2019.