84461555 1248251132036814 2775013107641090048 N
Vegankunder vill ha veganburgare – till glädje för Beyond Meat som öppnar en fabrik i Europa. FOTO: Beyond Meat
Jordbruk Globalt Marknad

Fabrik för veganburgare
öppnar i Nederländerna

Den amerikanska tillverkaren av veganburgare Beyond Meat öppnar sin första europeiska produktionsanläggning i Nederländerna. Produktionen i Zoeterwoude sker till en början i samarbete med den holländska proteinleverantören Zandbergen World´s Finest Meat.

Beyond Meat fungerar bra i USA där kedjan till och med lyckades tjäna pengar under coronakrisen. Nu tar kedjan steget över Atlanten. Avsikten är att bygga upp en europeisk produktion av de köttfria produkterna Beyond Burger och Beyond Sausage.

Beyond Meat har hittills framställt alla sina produkter i USA, också för den europeiska marknaden. I Europa har produkterna distribuerats av tre samarbetspartner, bland dem Zandbergen.

Till en början ska Zandbergen sköta produktionen av hamburgare för den europeiska marknaden. Parallellt ska en egen fabrik byggas i nederländska Enschede. Produktionen i Enschede ska enligt planerna starta i slutet av detta år.

Fabriken i Enschede blir företagets första produktionsanläggning utanför USA, Missouri. Den europeiska fabriken ska effektivera leveranserna av veganburgare och vegana korvar för marknaderna i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Beyond Meat grundades 2009, då boomen för köttfria köttprodukter startade i de västliga länderna. Sedan dess har företaget ständigt förfinat sin produktion av köttprodukter som till smak, utseende, doft och konsistens liknar äkta köttburgare.

Produkterna baserar sig på proteiner från bland annat ärter och soja. Den riktiga köttsmaken produceras med hjälp av naturliga smakbärare som till 100 procent härstammar från växter. Rödbetor tillsätts för att framkalla en ”blodig” effekt.

Samarbetar med MacDonald´s

Den stora köttkoncernen Tyson Food har också stigit in som delägare för att skaffa tillväxt inom det snabbt ökande marknadssegmentet för proteiner. Tyson har medvetet börjat tumma på sin köttiga profil och kallar sig numera proteinkoncern.

Företag som Beyond Meat anses ha potential att väcka konsumenternas intresse. Marknadsanalytiker förutspår att bara omkring 40 procent av alla konsumerade köttprodukter i USA innehåller animaliskt kött om tjugo år.

Mellan januari och mars 2020 steg företagets vinst med 141 procent till 97,1 miljoner dollar. Börskursen har sedan emissionen i majs stigit från 25 US-dollar till 150 US-dollar. Det har övertygat investerarna om potentialen för en långsiktig, stigande trend.

De stora snabbmatskedjorna har till och med börjat samarbeta med Beyond Meat. Den största kedjan McDonald´s har tagit veganburgarna i sitt sortiment i Kanada. Den världsledande kaffekedjan Starbucks testar likaså Beyond Meat i Kanada.