Exportsatsning
Med hjälp av en exportstig ska det bli enklare för finländska företag att utveckla en exportstrategi. Bland annat gäller det att förstärka sitt varumärke, vilket många gjorde under Grüne Woche i fjol. FOTO: Andreas Neßlinger
Jordbruk Globalt SLC Marknad

Exportstig ska åskådliggöra
vägen från idé till affär

En så kallad exportstig ska ge företag en överblick över vilka steg som krävs för en lyckad exportstrategi. Exportstigen publiceras inom ”Iskussa maailmalle”-kampanjen som leds av MTK och Aava & Bang, och stegen har utvecklats inom ramen för RuoKasvu-projektet där också SLC deltar.

– Exportstigen gör de enskilda stegen mera åskådliga för att företagen sedan ska kunna omvandla dem konkret till euro, säger MTK:s exportchef Thimjos Ninios. Modellen har byggts upp så att den också hjälper företag som redan sysslar med export att förtydliga sina mål.

I dag är endast 13-14 procent av små och medelstora företag verksamma på den internationella marknaden, och bara 5-10 procent av företagens omsättning kommer från export, meddelar MTK. Med en exportvecka som avslutas under Güne Woche 17.1 vill MTK och Aava & Bang lyfta upp de möjligheter som internationella marknader erbjuder.

Strategi och noggranna utredningar

Exportstigen hittas än så länge endast på finska. Förenklat kan man säga att stigen börjar med att företaget gör upp mål för sin exportstrategi och förbinder sig till dem.

Produktionskapaciteten måste anpassas till målen, och utredningar kring det utvalda exportlandet göras bland annat gällande myndigheter och lagstiftning.

Marknaden analyseras noggrant och riskerna reds ut, medan varumärket finslipas för att tilltala målgruppen. Sedan är det dags för en marknadsföringsplan, samt en utredning om hur kundrelationerna skulle skötas i mållandet och med vilken budget. Till sist utreds hur logistiken skulle skötas.

RuoKasvu-projektet är ett samarbete mellan MTK, SLC, Naturresursinstitutet Luke, Lomalaidun ry och Aava & Bang. Projektet pågår fram till 2021 och utreder hur jordbrukets lönsamhet kunde förbättras genom export.