Jordbruk EU Marknad

EU satsar pengar
på jordbruksprodukter

Nästa år ska EU satsa över 200 miljoner euro på att marknadsföra jordbruksprodukter och livsmedel både inom och utom unionen. Mer än hälften, totalt 118 miljoner euro, ska satsas på de marknader som anses ha störst möjlighet att utvecklas som Kina, USA, Mexiko, Korea, Kanada och Japan. Bland de varor som kan marknadsföras i de här kampanjerna finns bland annat ost och mejeriprodukter.

65 miljoner euro kommer att finnas för marknadsföring inom EU, både för enskilda produkter och geografiska områden. Programmen kan även gälla andra aspekter, till exempel djurhållning, miljötänkande eller livsmedelssäkerhet.

Kommissionen har avsatt närmare 10 miljoner för egna initiativ, vilket innebär att den kommer att marknadsföra EU:s jordbruk och livsmedelsproduktion i stort under sina officiella resor och möten.

Dessutom vill kommissionen öka medvetandet, både bland EU:s befolkning och konsumenter i andra delar av världen, om den höga standarden och den stora variationen på jordbruksprodukter och livsmedel inom EU. Kampanjer ska också genomföras för att öka konsumtionen av färsk frukt och grönsaker inom unionen.

Alla jordbruksorganisationer är välkomna med förslag som kan finansieras. De kan antingen ordna kampanjer själva eller välja att samarbeta med andra organisationer, både inom och utom landet i så kallade multiprogram.