Tiertransporter
Djurskyddsorganisationerna protesterar massivt mot EU:s långa djurtransporter, som här i Berlin. EU-parlamentet kräver nu hårdare tag mot överträdelser av reglerna. FOTO: Truckyou.de
Jordbruk EU Marknad

EU-parlamentet kräver krafttag
mot djurtransporter

EU-reglerna för långa djurtransporter måste ovillkorligen följas. Det inskärper EU-parlamentet, som fordrar noggrannare kontroller, hårdare straff för brott mot reglerna och sanktioner mot medlemsländer som ser genom fingrarna.

Djurskyddet under långa boskapstransporter är en fråga som har diskuterats i EU sedan flera decennier. I olika repriser har reglerna skärpts men det hjälper inte långt om föreskrifterna åsidosätts i praktiken.

I den gassande hettan förra sommaren påträffade djurskyddsgrupper långtradare med boskap som måste vänta flera dagar vid gränsen mellan Bulgarien och Turkiet. Det är rena tortyren och innebär djurplågeri som är strängt förbjudet enligt EU-lag.

Veterinärmyndigheterna i Bayern förvägrade nyligen ett tillstånd för transporten av en dräktig ko som var på väg från Tyskland till Uzbekistan. Ett klart fall av djurplågeri, fastställde veterinärerna, som också i fortsättningen kommer att stoppa trafiken.

Veterinärerna ifrågasätter också behandlingen av boskapen på bestämmelseorten. I många regioner med slappa djurskyddsbestämmelser behandlas djuren illa av personalen, som tillfogar dem skador och lidande.

Transporterna är grymma och ohållbara

Så kan det inte fortsätta, resonerar också den konservativa danska EU-parlamentarikern Jørn Dohrmann, som ansvarar för en ny rapport till parlamentet om djurvälfärd under långa transporter.

Dohrmann konstaterar att de gällande EU-reglerna i sig är bra. I praktiken är det dessvärre både si och så med efterlevnaden. Det finns medlemsländer som inte tar kontrollerna på allvar. I alltför många fall existerar djurvälfärden bara på papperet.

Parlamentets rapport har levererats av jordbruksutskottet och antogs förra veckan med en klar majoritet i plenum. För rapporten röstade 410 parlamentariker mot 43 nejröster och 110 nedlagda röster.

Därmed upprepar parlamentet sitt krav från 2012, som manar till en noggrann efterlevnad av de gällande gemensamma reglerna som finns på plats ända sedan 2005. Problemet är att reglerna inte åtföljs i alla medlemsländer.

Kommissionen uppmanas att bestraffa medlemsländer som tar för lätt på sin kontrolluppgift. Medlemsländerna åläggs i sin tur att ingripa mot regelbrott med hård hand. Vid behov är det till och med möjligt att ta transportfordon i beslag.

Krav på bättre fordon

Enligt parlamentet ska modernast möjliga teknologi användas för att bekämpa branschens svarta får. Det är tekniskt möjligt att spåra varje djur för att kontrollera transporttider och transportens förlopp ända till bestämmelseorten.

Själva fordonet borde också uppfylla moderna tekniska krav med avseende på luftkonditionering, lämpliga drickvattensystem och tillgång till foder. Boskapen ska utan undantag bedövas före rituell slakt i alla medlemsländer.

EU:s hälsokommissionär Vytenis Andriukaitis medgav under debatten att kommissionen är medveten om bristerna. Det har skett många förbättringar men systemet har fortfarande alltför många brister.

Andriukaitis lovade att kommissionen ännu ska titta på reglerna med avseende på förändringar. Samtidigt påminde han om att medlemsländerna bär ansvaret för att bestämmelserna verkställs och åtföljs. Myndigheterna är skyldiga att övervaka trafiken.

Enligt statistiken har djurtransporternas antal fortsatt att öka. Mellan 2009 och 2015 steg antalet transporterade djur med 19 procent. Transporternas antal ökade under samma period från 400.000 till 430.000 transporter.

Enligt Jørn Dohrmann är transporttiderna helt enkelt för långa. Mer än 16.000 transporter varade över 24 timmar. Det är en ökning med nästan 6.000 transporter mellan 2009 och 2015. De långa transporternas antal måste reduceras, anser han.

Transportera kött i stället för boskap

Enligt parlamentet borde lokala slakterier anlitas i stället för att transportera boskap långa sträckor för slakt. Det vore bättre att transportera köttet till bestämmelseorten. Det går också att leverera sperma och embryon för avel.

Det europeiska veterinärförbundet FVE och världsorganisationen för djurhälsa OIE betonar att djur bör födas upp möjligast nära den plats där de är födda. De borde också slaktas så nära produktionsorten som möjligt.

Jørn Dohrmann menar att de längsta transporterna till länder utanför EU borde stoppas helt och hållet. Mottagarländerna ligger långt borta och saknar i de flesta fall gällande regler för hanteringen av boskap. För djuren blir alltsammans ett enda lidande.