6944725268 014Bef28F5 O
De stora europeiska livsmedelskedjorna försöker sänka kostnaderna via inköpsallianser. Det faller inte konkurrensmyndigheterna i smaken. FOTO: Cyril Vallee
Jordbruk EU Marknad

EU granskar effekten av
inköpsallianser i matkedjan

Detaljhandeln inom EU har förändrats och koncentrationen går vidare. Det blir vanligare med stora inköpsallianser, där de stora handelskedjorna samarbetar inom upphandlingen. EU har börjat utreda alliansernas effekt på livsmedelskedjan.

De senaste månaderna har rapporter om marknadsmakt och inköpsallianser duggat tätt. EU-kommissionen utreder som bäst hur de många inköpsallianserna påverkar livsmedelsmarknaden i olika europeiska länder.

Enligt kommissionen kan allianser i gynnsamma fall stärka köpkraften och därmed sänka priserna för konsumenten med bibehållen eller förbättrad produktkvalitet. För konsumenten kan detta vara positivt.

Omvänt kan allianser bli problematiska om de stärker samverkan mellan handelskedjorna. Kommissionens forskningscentrum Joint Research Center (JRC) har nyligen startat en studie kring inköpsallianser och deras effekter på livsmedelshandeln.

Starka allianser sänker kostnaderna

Inom EU arbetar ett tiotal internationella allianser inom livsmedelshandeln. Kommissionen vill nu granska deras inverkan på handeln, maktförhållanden och inflytande på livsmedelsmarknaden. Om det visar sig nödvändigt, kan reglerna för allianser skärpas.

De stora handelskedjorna har i stor utsträckning börjat samarbeta för att utverka förmånligare villkor av leverantörerna. Denna möjlighet utnyttjas i omfattande utsträckning av handeln. De sammanlagda inbesparingarna stiger till miljardbelopp.

Enligt grova beräkningar omsätter brittiska marknadsledaren Tesco och den franska motsvarigheten Carrefour tillsammans mer än 120 miljarder euro med sina 14.500 butiker. Med en gemensam inköpsallians ska de två jättarna sänka kostnaderna och sälja mer.

Tesco och Carrefour är långtifrån de enda europeiska aktörerna som samordnar sina inköp för att snygga upp marginalerna. Tyska Metro samarbetar i samma syfte med franska Auchan och Casino, samt nederländska Schlever Group.

För tillverkarna och leverantörerna av livsmedel är utvecklingen däremot oroväckande. Inköpsallianserna kan utöva en stark press på sina leverantörer som måste sänka priset för att inte förlora viktiga kunder.

Kan leda till missbruk

Flera tyska leverantörer varnar för inköpsallianserna som en väg i riktning mot starkare koncentration på livsmedelsmarknaderna. Allianserna lockar dessutom till missbruk, om de samarbetande kedjorna gemensamt försöker stärka sin makt på marknaden.

Europeiska inköpsallianser är dessutom ett sätt att kringgå kartellbestämmelserna. De nationella myndigheterna är för det mesta maktlösa gentemot gränsöverskridande allianser, som har möjlighet att agera mer internationellt än livsmedelsindustrin.

Omvänt utgår branschens experter från att skärpta EU-regler mot inköpsallianser skulle gynna stora livsmedelskoncerner som Nestlé, Unilever och Danone. De skulle i sin tur öka sin makt på marknaden.

EU-kommissionen samlade nyligen en rad experter inom handel, juridik, EU-parlamentet och andra intressenter till en diskussion om temat. En sammanfattning bearbetas för närvarande inom JRC till en rapport som kommer att offentliggöras i slutet av februari.

Läs också:
EU UNDERSÖKER FRANSK HANDELSALLIANS
MISSTÄNKT INKÖPSKARTELL INOM HOLLANDS AGRARHANDEL