Ba9D33259A0D62B71366643C5Bd38163F0746Fa2
Den dansk slakterikoncernen Danish Crown satsar nu också på köttfria produkter. FOTO: Danish Crown
Jordbruk EU Marknad

Danmarks största slakteri
satsar på växtbaserad mat

Danish Crown är Danmarks ledande slakterikoncern. Under fjolåret slaktade koncernen 18,9 miljoner grisar och suggor i Danmark, Tyskland, Polen och Sverige. Men nu ska Danish Crown bli grönare.

Kunden har alltid rätt, lyder devisen och därmed satsar den stora koncernen med huvudkontor i Randers på ett sortiment som omfattar växtbaserad mat. ”Den Grønne Slagter” (den gröna slaktaren) lanserades vid årsskiftet.

Enligt de senaste enkäterna vill mer än en tredjedel av de danska konsumenterna skära ned sin köttkonsumtion. Två av tre danskar går in för klimatvänligare matvanor. Där finns det pengar att tjäna, resonerar Danish Crown.

I stället för att beklaga utvecklingen går Danish Crown från tanke till handling. Slakterikoncernen kalkylerar med en snabbt växande marknad för köttfria måltider. På kort eller mellanlång sikt handlar det om en halv miljon portioner.

Kunderna vägleder

Koncernens marknadsstrateger aviserar snabba ryck. Det gröna segmentet ska enligt kalkylerna generera ett tvåsiffrigt miljonbelopp redan detta år. Det handlar visserligen om danska kronor men trenden går det inte att ta miste på.

Vi är ett slakteri, men vi är också ett livsmedelsföretag. Vi följer konsumenternas önskemål, säger DC-chefen Jais Valeur. Han framhåller att Danish Crown är landets största leverantör av livsmedel. Då är det naturligt att utvidga utbudet till växtbaserad mat.

Den nya produktserien från Den Grønne Slagter består av både färdigmat och komponenter för en grön måltid. Till en början lanseras åtta smakliga produkter som uppges vara lätta att tillreda.

Produkterna framställs utan soja på basen av nordiska eller ekologiska grönsaker som huvudingrediens. Koncernens experter har arbetat intensivt med en förfinad produktutveckling med lockande smak, textur och en lätt tillredning.

Det är viktigt att kunderna för första gången tillreder sina nya rätter på optimalt sätt.

Tillredningen är en central komponent för att skapa en positiv smakupplevelse, annars riskerar den nya rätten att bli en besvikelse.

Grisköttet stannar

Vi försöker lära konsumenterna att steka sina växtbaserade produkter på lägre värme än kött. Samtidigt måste rätterna vara lätta att tillreda, framhåller Mette Schacht Faerch, som leder avdelningen för marknadsföring och innovation inom Danish Crown Nordic.

Sortimentet består av åtta produkter. Enligt Jais Valeur ska Danish Crown skaffa fram köttfria livsmedel som träffar smaken hos alla och envar. Trots detta glömmer koncernen inte sina rötter. Griskött av god kvalitet står givetvis också framdeles till buds.

I likhet med grisköttet kommer de växtbaserade livsmedlen att framställas av inhemska råvaror. Men Valeur framhåller att tider och matvanor förändras. En internationell matkoncern får inte fastna kvar i det förgångna.

Vi måste följa samma väg som kunderna, förklarar Jais Valeur. Vi är ett slakteri men också en livsmedelskoncern. Om konsumenten flyttar, flyttar vi med. Där det finns en marknad, finns vi också på plats, fastställer Danish Crown-chefen.