Stena Lorry Driving Onboard
Tullbyråkratin efter brexit gör livet surt för brittiska företag som exporterar kött till den europeiska kontinenten. FOTO: Stena Line
Jordbruk EU

Brittiska köttexportörer
grundar dotterbolag i EU

Den brittiska livsmedelsindustrin lider av en tung tullbyråkrati som förhindrar leveranser till EU-området. Förseningarna kostar både tid och pengar, fastän varorna i sig är tullfria. Företagen försöker lösa problemet med egna dotterbolag på EU-kontinenten.

Exportföretagen inom kött- och charkuteribranschen har fått stora problem. Företagens export av köttprodukter och korv till EU har minskat med hälften sedan början av året, klagar branschorganisationen British Meat Processors Association BMPA.

BMPA:s handelschef Peter Hardwick kommenterar problemet i ett pressmeddelande. Företagen transporterar lättfördärvliga varor, färskt kött och skaldjur. Varje försening medför prisavdrag, annullering av ordern eller så måste varan kasseras.

Hur kan det bli så omöjligt att transportera en fläskkotlett till Paris, då vi samtidigt iakttar hur Edmund Musks astronauter vinkar mot kameran när de lyfter mot månen, frågar sig Hardwick med utpräglad ironi.

Byråkratin är frustrerande

Enligt brexitavtalet är varorna inte tullpliktiga, men den tunga byråkratin frustrerar och driver kostnaderna i höjden. Det medför långa väntetider vid gränserna. Värst drabbas transporter som är lastade med flera produkter från olika tillverkare.

Enligt BMPA har trafiken med blandade just-in-time -transporter på väg mot EU och Nordirland i praktiken stannat upp nästan helt och hållet. Detta har resulterat i enorma problem för mindre företag inom branschen.

Det har blivit olönsamt att sammanställa blandade transporter från flera brittiska företag som levererar små mängder till kunder i EU eller Nordirland. Modellen fungerar inte efter brexit, beklagar Nick Allen som är VD för BMPA.

Fram till årsskiftet kunde mer än 40 procent av de brittiska köttprodukterna levereras till EU som blandat gods i en och samma långtradare. Det gav företagen chansen att punktligt leverera ett fåtal högvärdiga produkter till utvalda kunder.

Otidsenligt tullsystem

I stället försöker företagen inom livsmedelsbranschen nu kringgå byråkratin genom att grunda dotterbolag på EU-sidan. Så kan varorna levereras utan papperskrig och krångliga tullformaliteter. Samtidigt förkortas avståndet till kunderna.

Enligt Allen är det nuvarande, pappersbaserade tull- och certifieringssystemet en relik från förra seklet som inte längre fungerar. Efter brexit har tidsåtgången ökat med 30 procent och kostnaderna med 60 procent, klagar han.

Det enda gångbara alternativet är att lasta en stor bil med en och samma produkt, men modellen lämpar sig inte för leveranser till partimarknaderna i Paris. Alternativet är leveranser via ett transportnav i EU, men det är för dyrt för mindre företag.

Branschen kräver nu att hela systemet ändras från början till slut. Det finns ingen perfekt lösning och Storbritannien kan inte ensidigt ändra på organisationen. Storbritannien måste därför förhandla om en lösning med EU.

Enligt Nick Allen riskerar brittiska leverantörer att förlora sina kunder, om de inte levererar sina produkter vid rätt tidpunkt. Många EU-kunder uppges redan söka ersättande leverantörer i Irland eller Spanien.

Läs också: Alla förlorar på brexit säger EU-förhandlaren