Jordbruk Globalt

Brittiska bönder
går till storms mot Oatly

I Storbritannien har Oatly utlöst en häftig dispyt med ett reklambudskap som har fått mjölkproducenterna att gå i taket. Enligt producentorganisationerna går Oatly fram med fatala osanningar om CO2-utsläppen från mjölk- och köttproduktionen.

Oatly kör för närvarande en kampanj på Twitter som riktar sig till brittiska barn. Under rubriken ”Help Dad” uppmanas barnen att vända sig till sina föräldrar i frågor som gäller mat och klimat.

”Behöver du hjälp innan du pratar med pappa? Gå till oatly.com/helpdad”, råder det svenska företaget. Där hävdar Oatly att mjölk- och köttproduktionen släpper ut mer CO2 än alla flygplan, tåg, bilar och båtar i hela världen.

Tweeten har redan klickats mer än 45.000 gånger och samlar rikligt med kommentarer. Enskilda jordbrukare och deras organisationer reagerade prompt på budskapet. De anser att Oatly far fram med grov osanning.

Enligt producentorganisationen NFU står det brittiska jordbruket för 10 procent av emissionerna. Trafiken bidrar med 27 procent. Det handlar om officiella siffror från jordbruks- och matministeriet Defra.

Producenterna har flitigt kommenterat frågan på Twitter. Den före detta mjölkbonden Joe Stanley förargar sig och kritiserar alltsammans som felinformation. Det är helt enkelt chockerande skriver Stanley, som odlar havre men saknar mjölkkor.

Trafiken släpper ut 27 procent av de brittiska emissionerna. Alla får och kor tillsammans står med nöd och näppe för 3,7 procent. Hur rättfärdigar ni era påståenden, frågar Stanley. Talrika bönder kräver nu en utredning över Oatlys kampanj.

Läs också: Svenska Oatly planerar börsintroduktion i USA