På tisdagen lanserade Atria en ny produktserie, Vegyu. Produktserien består av köttfria produkter och nio av produkterna är veganska. Serien består såväl av färdigmat som uppskärningar, gröt och halvfabrikat. I affärerna hittas produkterna i sina respektive segment.
Vegyu är avsedd för vegetarianer, köttätare och allt där i mellan. När man tagit fram produkterna har man försökt skapa någonting för dem som vill hitta smakliga alternativ till köttbaserade produkter. En viktig målgrupp är det som Atria kallar för flexare, konsumenter som vill minska på sin köttkonsumtion, men som är rätt så flexibla med hur de gör det.
– En del av flexarna har gått från rött kött till fjäderfä, andra direkt från kött till vegetariskt. En del av dem letar också efter alternativ till mjölkbaserade produkter. I våras lät vi TNS Kantar gör en gallupundersökning och den visar att det finns 1,7 miljoner flexare i Finland, säger Atrias marknadsföringsdirektör Sanna Päällysaho.
Konsumenterna har olika motiv för att flexa och de rådande mattrenderna stöder den utvecklingen. Hälsosamhet är en drivande faktor, men inte den enda. Enligt Atria vill de finländska konsumenterna få med det vegetariska ätandet så att det passar ens egna motiv och livssituation. 30 procent av finländarna är vegetarianer, 30 procent letar efter alternativ till kött och 67 procent äter nu som då en vegetarisk måltid.
Inhemska råvaror så långt det är möjligt
Sanna Päällysaho berättar att man försökt använda inhemska råvaror så långt det är möjligt. De ägg, den havre och havredryck som används i produkterna är i varje fall inhemska, för de övriga råvarornas del varierar det.
– Vi uppskattar förstås inhemska råvaror och vill använda dem som så långt det är möjligt.
Några produkter i serien tillverkas på Atrias fabrik i Sverige. Under produktutvecklingen har man också undersökt den svenska marknaden.
– Den svenska marknaden är längre hunnen vad det kommer till trender och dess utveckling, inte minst det generella intresset för vegemat. Men vi märkte också att det inte längre finns lika mycket utrymme på marknaden där, säger Päällysaho.
Atria lanserar nu Vegyu-produktserien på den finländska marknaden men koncernen följer givetvis såväl intresset på andra marknaden som hur den lanseringen utvecklas och hur den kunde fortsätta. Enligt Päällysaho vill man fram över kontinuerligt lansera nya produkter inom Vegyu-serien.