Omsättningen för Arla Foods ökade till 10,4 miljarder euro för 2018. Ökningen är ändå marginell från föregående års 10,3 miljarder.
Början av året var tuff och tillväxten har man i huvudsak gjort efter årets första kvartal. Försäljningen av Arlas egna varumärken har ökat med 3,1 procent till 45,2 procent och det är från det här segmentet den lönsamma tillväxten härstammar.
Inför 2019 hoppas Arla att omsättningen ska öka till 10,2-10,6 miljarder euro och att nettovinsten ska ligga på 2,8-3,2 procent.
– Vi håller som bäst på att förändra vårt sätt att jobba och vi inledde nu 2019 med betydligt bättre förutsättningar än vi gjorde 2018, säger Arla Foods koncerndirektör Peder Tuborgh.
Nettoresultatet för 2018 var 290 miljoner euro och koncernstyrelsen föreslår att hela resultatet betalas ut till ägarna i efterlikvid på i genomsnitt 2,3 cent per kilo mjölk. Styrelsen gör därmed ett undantag från den konsolideringspolicy som Arla tillämpat. Efterlikviden berör dock inte de finländska producenter som levererar till Arla eftersom de inte är ägare i kooperativet.