Jordbruk Globalt Marknad

Arlas omsättning
ökade under 2019

Arla Foods omsättning ökade något under 2019. Främst berodde ökningen på varumärkesförsäljningen som ökade med 5,1 procent.

Arlas omsättning ökade till 10,5 miljarder euro 2019, jämfört med 10,4 miljarder 2018. Främst berodde ökningen på varumärkesförsäljningen, meddelar koncernen.

Bäst utvecklades varumärket Arla®. Den globala omsättningen från varumärket ökade till 3.033 miljoner euro jämfört med 2.875 miljoner euro 2018. Laktosfria och ekologiska produkter stod för största delen av ökningen.

Omsättningen för smöret Lurpak ökade till 588 miljoner euro, jämfört med 561 miljoner euro 2018. Omsättningen för mjölkbaserade drycker ökade med 20 miljoner euro till 207 miljoner euro, främst tack vare samarbetet med Starbucks.

Den totala omsättningen för affärssegmentet Europa minskade med 154 miljoner euro till 6.353 miljoner, vilket till stor del berodde på olönsamma avtal gällande handelns egna varumärken och valutakurser. Arla Foods Ingredients (AFI) ökade omsättningen med 58 miljoner euro till 710 miljoner EUR.

Koncernens omsättningsutsikter för 2020 förväntas bli 10,4-10,8 miljarder euro.

Sparat över hälften

Arla-koncernens inbesparingsprogram som de kallar Calcium sparade företaget 110 miljoner euro under 2019. Sammanlagt har Arla uppnått inbesparingar på 224 miljoner euro sedan 2018, med målet att spara sammanlagt 400 miljoner fram till 20201.

Under 2020 planerar Arla att investera 619 miljoner euro för att öka kapaciteten inom tillväxtsektorer, till exempel mjölkpulver för de internationella marknaderna. Bland annat ska man slutföra ett pulvertorn i Pronsfeld i Tyskland, bygga ut mozzarellakapaciteten i Branderup i Danmark, genomföra uppgraderingar av den nyförvärvade produktionsanläggningen i Bahrain och öka kapaciteten för AFI.  

Brexit är fortfarande en risk och förhandlingarna om de framtida handelsförbindelserna mellan Storbritannien och EU kommer att fortsätta under 2020. Det är möjligt att tullar och icke-tullrelaterade hinder kan leda till friktion och kostnader för handeln mellan Storbritannien och EU. Arla förespråkar en så nära handelsrelation som möjligt för att minimera dessa risker.