Jordbruk SLC Marknad

ÅPF och fyra livsmedelsföretag
trycker på för åländskt fraktstöd

Ålands producentförbunds vd Sue Holmström och cheferna för fyra livsmedelsförädlande företag kräver i ett brev till landskapsregeringen att Åland äntligen får ett transportstöd.

I brevet konstateras att de åländska livsmedelsföretagen årligen exporterar i genomsnitt 83 procent av sina produkter. Men eftersom Åland är en ö blir företagens transportkostnader mer än 60 procent dyrare än för konkurrerande företag på finländska fastlandet och i Sverige.

– Normalt utgör transportkostnaderna ca 5 procent av ett företags kostnader, men för de åländska livsmedelsföretagen utgör transportkostnaderna ca 30 procent av företagens kostnader! Och då ska vi ändå konkurrera på samma marknad.

I brevet hänvisas till att handeln i Finland är ”exceptionellt centraliserad” och de två största kedjorna har tillsammans en marknadsandel på nästan 90 procent. För att kunna sälja in åländska livsmedel på den marknaden krävs volymer och jämn kvalitet.

I brevet som är undertecknat av ÅPF:s Sue Holmström, Ålands Trädgårdshalls vd Tord Sarling, Christer Söderström, som är fabrikschef för Orkla Confectionery & Snacks Finland samt WJ Dahlmans vd Johannes Dahlman och  Ålands Centralandelslags vd Joakim Blom betonas att livsmedelsföretagen är väletablerade med lång erfarenhet och stor kunskap och att det inom primärnäringarna har gjort stora investeringar, både i maskiner och i övriga produktionsförutsättningar.

– Det finns en fortsatt investeringsvilja samtidigt som unga jordbrukare har en positiv syn på framtiden. Förutsättningarna för ytterligare produktion finns både inom primärnäringen och livsmedelsföretagen, men för att möjliggöra detta behövs transportstöd, skriver de.

Helt förödande om någon slås ut

Brevskrivarna påpekar att transportstöd för Åland har diskuterats länge och slår fast att livsmedelsföretagen nu äntligen ”måste få de förutsättningar som krävs” för att ”på lika villkor kunna konkurrera på en ständigt tuffare marknad”.

– En utslagning av någon eller några av de lokala förädlingsföretagen skulle vara förödande för hela den sektor som berörs. Ett transportstöd till våra exporterande livsmedelsföretag skulle möjliggöra en fortsatt och expanderande livsmedelsproduktion.

I brevet hänvisas till att Finland har ett allmänt transportstöd för sockerbetor samt för mjölk och nötkött i de nordliga länen. Sverige har i sin tur transportstöd för Gotland och för regioner norr om Gävle.

– Ålands läge kvalificerar sig absolut för ett transportstöd. Det vi ber om är inte ökade stöd utan bara lika villkor!