Apetit Oyj offentliggjorde på onsdagen resultatet för det fjärde kvartalet och därmed också årsresultatet för 2018. Apetit backar, gällande såväl omsättning som resultat.
Apetits omsättning för 2018 var 283,1 miljoner euro medan den under 2017 låg på 311,8 miljoner euro. Det är en minskning på 9 procent. Det operativa rörelseresultatet för 2018 var -0,5 miljoner euro medan det under 2017 låg på 1,3 miljoner euro.
– 2018 kan beskrivas som tudelat. Dels hade vi stora utmaningar med spannmålshandeln, bland annat på grund av de två senaste årens svaga skördar som minskat spannmålsvolymerna märkbart. Samtidigt har också exporten vi haft till Baltikum minskat. Å andra sidan har vi lyckats effektivisera affärsverksamheten för matlösningar och hittat rätt kurs för den. Oljeväxtaffärsverksamhetens stabila resultatutveckling skapar för sin del en grund för utvecklandet av affärsområdet på lång sikt, säger Apetits VD Juha Vanhainen.
Bolaget har omstrukturerats under 2018.
– Avvecklandet av en del verksamheter följer vår strategi och är en naturlig fortsättning på försäljningen av fiskaffärsverksamheten 2017.
Utveckling i rätt riktning
Färskprodukterna har utvecklats åt rätt håll, men alldeles för långsamt.
– Vi har under början av 2019 kommit överens om åtgärder med vilka vi siktar på en lönsamhetsförbättring på ungefär 1 miljon euro.
I spannmålshandeln har man under sommaren lanserat samarbetsmodellen Viljelijän Avena Berner som fått en lovande start. Valet av Vegepops till årets finländska livsmedel 2018 ger erkänsla åt Apetits kunnande inom förädling av inhemska grönsaker. Vanhainen är ändå inte nöjd.
– Som helhet är jag missnöjd med bolagets resultat. Vi måste fortsätta utveckla vår verksamhet för att höja bolagets konkurrenskraft. Bland annat har vi redan tagit de första viktiga stegen när det gäller att öka bolagets internationella handel, avslutar VD Juha Vanhainen.