Transp1
Djurtransporter har blivit en viktig nisch för jordbrukarparet Björn-Erik Söderblom och Ann-Sofi Granberg-Söderblom. Duon grundade bolaget Rex Trans för två och ett halvt år sedan.
Jordbruk Landsbygdsnäringar

Ansvarsfullt och tidvis intensivt
uppdrag att transportera djur

Ibland känns det som om djurtransporter är en mera regeltyngd verksamhet än transport av människor. Det konstaterar jordbrukaren och transportföretagaren Björn-Erik Söderblom som tillsammans med sin fru Ann-Sofi Granberg-Söderblom driver företaget Rex Trans.

Den första måndagen i maj utformade sig verkligen som en dag i arbetets tecken för jordbrukaren och Rex Trans-företagaren Björn-Erik Söderblom.

– Jag körde igång klockan fem i morse. På förmiddagen har jag hämtat 65 lamm från Perho och Lestijärvi och fört dem till Tajma-slakteriet.

På eftermiddagen samma dag följer LF:s reporter med då Rex Trans hämtar ett nötkreatur vid nöt- och lammproducenten Välikorpi MTY:s anläggning i byn Märsylä som ligger cirka 20 kilometer utanför Kannus.

– Det känns kanske överdrivet att köra 180 kilometer för ett enda djur. Å andra sidan innebär en egen transport både en kostnad och ett praktiskt bekymmer för producentens vidkommande. Så många väljer att anlita en entreprenör.

Efter att vi har lastat av nötkreaturet vid Tajma utför Söderblom dagens sista uppdrag när han plockar upp fem slaktsvin vid Kjell-Erik Hannus svinfarm i Karvsor, Vörå och levererar dem till det producentägda slakteriet i Kållby.

– Dagens totala körsträcka landar på cirka 650 kilometer, summerar Söderblom.

Djurskyddslagstiftningen allt strängare

Björn-Erik Söderblom och frun Ann-Sofi Granberg-Söderblom grundade transportbolaget Rex Trans i slutet av 2017. I januari 2018 inleddes den konkreta verksamheten.

– Tidigare har jag kört långtradare till Norge i åtta år. Jag har lång erfarenhet av egna djurtransporter. Att transportera andras djur har dock varit något nytt för mig. För att erhålla djurtransporttillstånd för frakt av nöt, svin, lamm och hästar har jag gått en kurs på YA i Gamla Vasa. Jag ha också avlagt ett obligatoriskt prov som arrangeras i Regionförvaltningsverkets regi.

– Att syssla med djurtransporter har blivit allt mera regeltyngt i takt med att EU:s djurskyddslagstiftning har skärpts. Det känns numera som om det hela är mera byråkratiskt än att transportera människor, säger Söderblom.

Den lastbil som Rex Trans begagnar har kapacitet att frakta 65 lamm alternativt 11 nötkreatur, fem hästar eller 40 slaktsvin.

– Tillräckligt stora rörelseytor är av central betydelse. För lammen handlar det om 0,3 kvadratmeter per djur. Den maximala tid som transportdjuren kan hållas instängda oavbrutet är åtta timmar. Om den gränsen överskrids är det obligatoriskt att förse djuren med vatten.

– Det händer att polisen och veterinärsmyndigheten anordnar stickkontroller längs vägarna. Om transportören ertappas med att bryta mot bestämmelser skrivs böter ut, säger Söderblom.

Transp2
Highland cattle-uppfödning samt restaurangen och upplevelseföretaget Fias Hembränt (längst bort på bilden) är andra verksamhetsgrenar för den företagsamma Esseduon.

Upp till 3.000 kilometer per vecka

Parallellt med tillvaron bakom ratten är Björn-Erik Söderblom aktiv producent tillsammans med sin fru. Duon driver highland cattle-företagen Esse Highland, Rexholmens Highland i Kvimo, Maxmo, samt restaurang- och upplevelseföretaget Fias Hembränt i Esse.

– Slaktdjursuppköparen Pietarsaaren Lihatukku är en av våra viktigaste kunder i fråga om transporttjänster, säger Björn-Erik Söderblom.

– Det är inte enbart fråga om slaktdjur. Det handlar ofta om att betjäna producenter och köra ut djur till olika betes- eller strandbetesplatser. Samt att återföra djur till deras respektive gårdar, säger Ann-Sofi Granberg-Söderblom.

Björn-Erik Söderblom framhåller att speciellt veckorna innan och kring påsk brukar vara intensiva. Då ska påsklamm transporteras och körsaldot kan uppgå till hela 3.000 kilometer per vecka.

– Framöver och under sommarmånaderna är det lugnare på transportfronten. Det passar bra med tanke på att kalvningsperioden kommer mot. Till hösten brukar det bli livligare igen.

Transportuppdragen ger speciella arbetsminnen

– Transportuppdragen upptar i genomsnitt 2-3 arbetsdagar i veckan. Sysslan erbjuder värdefull omväxling till min jordbrukartillvaro, säger Söderblom.

Rex Trans är ett bolag som är aktivt i hela landet. Ibland bjuder transportuppdragen dessutom på speciella arbetsminnen.

– Under den gångna påsken förde vi en avelsbesättning bestående av nio fjällkor/västfinländska kor från Sievi till Jurmo i utkanten av den åländska arkipelagen.

– Vi har också fraktat bisondjur från Loimaa. En lokal producent i hemtrakten har startat en bisonfarm nyligen. En annan gång gjorde jag en transportresa från Villmanstrand till Rovaniemi. Den färden tog cirka åtta timmar, tillägger Söderblom.

Transp3
Rex Trans hämtade fem slaktsvin i Karvsor under den första majmåndagen.