Nu blir det obligatoriskt I Italien att sätta ut ursprungsland på alla ingredienser. Något som bondeförbunden kämpat för länge. Mjölkbonden Remo Marchi tror att detta kan hjälpa bönderna, fast främst på lång sikt.
De italienska bondeförbunden har länge sett det som en av sina främsta uppgifter att se till att alla etiketter visar var maten kommer ifrån. Steg efter steg har lagarna ändrats, och nu har parlamentet röstat ja till en ny lag som gör att alla ingredienser i maten måste ha ursprungsland tydligt angivna på etiketterna.
– Det är en bra och viktig lag, fast jag tror inte den förändrar något för oss på en gång. Det kan nog göra konsumenterna mer medvetna och hjälpa de inhemska producenterna på lång sikt, förklarar mjölkbonden Remo Marchi.
För honom är det viktigt att myndigheterna nu ser till att lagen efterföljs.
– Livsmedelsindustrin är stark och kan göra lite som den vill, medan vi bönder är svaga i jämförelse med den. Sedan är det viktigt att se hur lagen vill att det ska se ut på etiketterna, hur tydligt ursprungslandet ska synas rent grafiskt, konstaterar han.
Producentförbundet nöjt
Den nya lagen innebär att etiketterna ska informera om var alla de viktigaste ingredienserna kommer ifrån. Alltså ska det stå var frukten och sockret odlats till sylten, var grädden kommer ifrån i den färdiga fiskgratängen eller var köttet som använts till korven har växt upp.
Det största bondeförbundet Coldiretti är oerhört nöjda med resultatet. Deras mångåriga kamp har redan fört med sig att Italien gått längre än EU-reglerna om informationen om ursprungsland på kött, fisk, grönsaker, frukt, honung, svamp, ägg och olivolja. I Italien gäller detta även för pasta, ris och tomatprodukter.
– Nu kommer även den sista fjärdedelen av livsmedlen att omfattas av lagen. Detta kan förhoppningsvis få EU att ta ett steg till när det gäller etiketter, säger Coldirettis ordförande Ettore Prandini i ett uttalande.
En undersökning som jordbruksministeriet gjort visar att en stor majoritet av italienarna vill veta var maten kommer ifrån. Fast Remo Marchi är skeptisk till hur många som verkligen tänker på kvaliteten på maten de äter.
– Konsumenterna måste lära sig att verkligen fundera på vad de köper. Det är svårt för oss bönder att sälja kvalitet, eftersom folk bara ser till priset, säger Remo Marchi.