Lokaler som motsvarar tvåhundra fotbollsplaner och en daglig genomströmning på cirka femtio miljoner prydnadsväxter under högsäsong. Royal Flora Hollands blomsterauktion i Aalsmeer är en imponerande upplevelse.
När de flesta sover strömmar långtradare med blommor in till världens största blomsterauktion i Aalsmeer, Nederländerna. Efter klockan sex börjar auktionen och vid tiotiden har mäklarna gjort sitt.
Auktionen drivs av Royal Flora Holland, ett över hundra år gammalt andelslag. Det ägs av över fyra tusen blomsterodlare och -företag, av vilka majoriteten är nederländska. Drygt sex hundra andelsägare är baserade utomlands, i Kenya, Etiopien, Israel, Belgien, Tyskland, Spanien, Italien, Zimbabwe, Danmark och Equador.
– Vårt mål är att sälja producenternas produkter till bästa möjliga pris, sammanfattar Erik Boland. Han är en av sextio mäklare som arbetar för RFH.
RFH har auktionsplatser på tre andra ställen i Nederländerna, men Aalsmeer är klart störst och öppen för alla nyfikna att besöka.
För köparen finns det olika sätt att handla: på auktion antingen på plats eller på distans eller att köpa direkt, utan auktion. Handeln är global och allt mera digital, varför det sällan är fullt med köpare i auktionsrummen.
– Därför har det också blivit allt viktigare till exempel med bra bilder på produkterna, påpekar Boland.
RFH har nyligen lanserat plattformen Floriday, som ska hjälpa att knyta nya kontakter mellan köpare och producenterna. Detta ska medverka till en ökad fragmentering, alltså att också mindre partier kan säljas smidigt.
För producenterna innebär andelslaget en ekonomisk trygghet. När produkterna är inne i RFH:s system är det garanterat att producenten får åtminstone minimipriset för sin produkt. Andelslaget sköter sedan kontakten med kunden och faktureringen.
Omvänd auktion
När auktionen är i gång åker varorna in i de olika auktionsrummen i vagnar på räls, de presenteras och aktuell information syns på skärmarna.
– En köpare följer i regel med en eller två klockor, förklarar Boland.
Med klocka menar han den klockliknande cirkeln som syns på skärmen och visar priset. Det sammanlagda antalet auktionsklockor är 38, av vilka sjutton finns i Aalsmeer.
Auktionen är ”holländsk”, alltså omvänd, vilket innebär att budgivningen börjar med det pris mäklaren tänkt är högsta marknadspris. Priset sjunker neråt mot ett definierat minimipris och köparen bestämmer vilket pris hen bjuder. Av samma parti kan alltså säljas olika delar till olika priser – och den köpare som väntar för länge kan bli helt utan.
Boland berättar att den populäraste produkten är rosor – två av auktionsklockorna är enbart för rosor.
– Vi ser förstås variationer i efterfrågan beroende på säsong. Den största efterfrågan råder under årets första fjärdedel, under påsken och i november. Priserna påverkas naturligtvis av efterfrågan, till exempel när det finns lite rosor till salu är priset på rosor högt och då går även priset på gerbera upp, eftersom köparna tar in av dem i stället för rosor.
Bakom kulisserna
Omfattningen på handeln är så stor, att det känns svårt att greppa. Av ytan på 2,6 miljoner kvadratmeter är 130.000 kvadratmeter, alltså ungefär tjugo fotbollsplaner, kyllager. Eftersom prydnadsväxter, särskilt snittblommor, är färskvaror, är det av yttersta vikt att logistiken fungerar och transporterna sker så snabbt som möjligt – inget ska bli liggande länge i ett lager. Aalsmeer ligger logistiskt bra till, då det är nära till den nederländska huvudflygplatsen Schiphol.
Att följa med auktionen i ett av auktionsrummen ger inte rätt uppfattning om storleksgraden. I motsats till de amerikanska filmerna om börskrascher på Wall Street och mäklare som rusar omkring rådet det här en ganska lugn och maklig stämning under auktionen. Men bakom scenen, där prydnasväxterna körs från lager till auktionen och från auktionen för transport till kunden, är det som att befinna sig i en välorganiserad myrstack. De flitiga arbetsmyrorna i detta fall är de över 2.600 arbetarna som sköter logistiken med de 250.000 vagnarna och 25 miljoner hinkarna som är i användning för att transportera och bevara krukväxter och snittblommor
Många av de som arbetar här har gjort det länge, medelåldern är nästan femtio år. Men digitaliseringen påverkar också här, behovet av arbetskraft minskar.
Royal Flora Holland har en årlig omsättning på cirka 4,5 miljarder euro. Antalet kunder är cirka 3.500, det sammanlagda antalet arbetstagare 4.500, antalet andelsägare närmare 5.000 och antalet leverantörer 9.000.