Mikrogront 1 Webben
Stijn Baan från nederländska Koppert Cress anser att marknadsföring är avgörande för hur ett nischföretag klarar sig.
Globalt Landsbygdsnäringar Tema

Marknadsföring A och O
för nischföretag

Med rätt marknadsföring kan också ett litet nischföretag sticka ut i dagens enorma produktutbud, påpekar Stijn Baan, som är delägare i nederländska Koppert Cress. Familjeföretaget specialiserar sig på mikrogrönt, groddar och späda skott av olika växter, där varje sort ska erbjuda en stor smakupplevelse i miniformat.

– Mattrenderna uppstår inte i butikerna, säger Baan. Istället har vi satsat på att marknadsföra våra produkter direkt till köksmästare och kockar på Michelin-restauranger. De vill gärna hitta nya intressanta inslag att överraska sina kunder med.

Sådana inslag finns det gott om i Koppert Cress produktkatalog. Företaget odlar över 65 olika sorter av mikrogrönt som alla har olika egenskaper, och femtio nya sorter väntar på att bli godkända. De flesta produkter säljs under namnet krasse men på listan finns många grönsaker samt ätbara blommor och blad.

– De intressantaste reaktionerna får vi av parakrasse (Acmella oleracea) som ökar salivutsöndringen och känns som en elstöt på tungan. Det är en trendig ingrediens i drinkar ute i Europa.

Mikrogront 3 Webben
Parakrasse, Acmella oleracea, ger en bedövande effekt på tungan och används bland annat i drinkar.

Andra smaker som återfinns bland skotten är färskt äpple, anis, kardemumma, senap och mint. För att få kockarna att välja just Koppert Cress har företaget utvecklat en så kallad krasseupplevelse, Cressperience.

– Vi bjuder in kockar från hela världen och visar vad man kan göra med mikrogrönt. I vårt provkök får de lära sig använda grödorna som speciella element i matlagningen, och förstås uppmanar vi dem att ta foton, dela dem i sociala medier och sprida vårt budskap vidare.

För att göra upplevelsen ännu mera memorabel har Koppert Cress satsat på något de kallar leksaker för köksmästare, som en 3D-skrivare för mat och en enorm spis från lyxmärket Molteni. Strategin har varit lyckad och företaget växer ungefär tio procent årligen.

Mikrogront 2 Webben
Koppert Cress odlar mikrogrönt som ska ge en stor smakupplevelse. På bilden bland annat skott av broccoli, gurkört, rädisa och röd bladmynta.

Säljer också till Finland

Det faktum att Koppert Cress växthus ligger mitt i Nederländernas växthuscentrum är också en fördel.

– Logistiken fungerar väldigt bra härifrån, och vi säljer främst våra produkter genom lokala återförsäljare, säger Baan. De tar hand om återförsäljningen till över 70.000 restauranger i världen.

Omkring nittio procent av skörden säljs i Europa, också till Finland genom Heinon Tukku Oy. Företaget har fyra växthus i Nederländerna som tillsammans är cirka tio hektar. De har också mindre faciliteter på tre andra kontinenter för att kunna garantera att produkterna är färska.

Växthusen värms med jordvärme och solpaneler och på sommaren lagras överbliven värme under jorden för att kunna användas på vintern. Det som inte behövs går till att värma bostadshus i området.

– Vi satsar på hållbarhet och optimerad LED-belysning som dessutom förbättrar växternas smak. Vi använder cellulosasubstrat som växtunderlag för grödorna och strävar till att bli helt koldioxidneutrala från växtproduktion till vår kostnadsfria personalbespisning, berättar Baan.

Hälsoaspekten viktig

Trots att Koppert Cress vunnit många olika priser för sina produkter och hållbara odlingsmetoder är det hälsoaspekten som fascinerar Stijn Baan allra mest. Han hänvisar till forskning som visar att mikrogrödorna innehåller koncentrerade mängder av sulforafan, reservatrol och ämnen som visat sig kunna motverka cancer.

– Men det här får vi inte säga, konstaterar han. Min pappa Rob som grundade Koppert Cress skrev på företagets webbplats att broccoli är hälsosamt. Det resulterade i hårda böter från den nederländska staten.

Rob Baan är däremot känd i Nederländerna för sina färggranna uttalanden.

– Pappa frågade om han inte kan byta ut böterna mot ett veckoslut i fängelse, eftersom han har fullt upp under vardagarna. Till slut lyckades han övertala staten att avskaffa böterna med löftet om att han inte kommer med flera hälsopåståenden.

Stijn Baan säger att de inte ens behöver skriva ut hur hälsosamma produkterna är. Alla växtsorter de odlar analyseras i ett laboratorium och sammansättningen antecknas. Baan är övertygad om att botemedlet mot många sjukdomar finns i de små komponenter som hittas i mikrogrönt.

– Genom det framgångsrika samarbetet med kockar lyckas vi finansiera forskningssamarbete och resor över hela världen för att hitta nya grödor att testa. För mig innebär det här ett svar på varför vi egentligen sysslar med det här, vilket jag tror många glömmer att fråga sig själv.

På Koppertkress skandinaviska hemsida finns information om Koppert Cress sorter, hur de smakar och vad de kan användas till.