Jordbruk Marknad

2019 blev ett bra år för Valio

Valio-koncernens omsättning uppgick i fjol till 1.787 miljoner euro och ökade med tre procent från föregående år (1.734 miljoner euro). Den inhemska omsättningen ökade med en halv procent och den utländska med sju procent.

Arbetet för en förbättrad lönsamhet som påbörjades 2018 fortskred enligt planerna vilket syntes som en förbättrad mjölkavkastning. Valio har under hela 2000-talet kunnat betala de finländska producenterna ett bättre pris för mjölken än det europeiska medelpriset.

I Finland ökade tillväxten speciellt inom mellanmål och växtbaserade produkter. Inom de traditionella kategorierna fortsatte mjölkkonsumtionen sjunka helt enligt marknadstrenden.

Omsättningen för verksamheten utomlands var 715 miljoner euro (669 miljoner euro ifjol). På närmarknaderna Sverige, Estland och Ryssland ökade omsättningen måttligt, medan den i Kina växte med närmare 40 procent jämfört med fjolåret. I Kina ser Valio potential speciellt inom segmentet specialråvaror inom livsmedelsindustrin. I USA fortskred Valios arbete för att förbättra lönsamheten som planerat.

Valios andel av hela Finlands matexport är cirka 25 procent. En betydande del av exporten går längre bort än till de närmaste grannländerna. I huvudsak exporteras mjölkpulver, ost och smör.

Världsmarknadspriset på smör sjönk jämfört med den höga nivån 2018, men priserna på mjölkpulver utvecklades positivt då EU:s interventionslager tömts.

Försäljningen av så kallade mervärdespulver ökade år 2019 med cirka 30 procent.

– Vi ser möjligheter för internationell tillväxt speciellt inom dessa pulver och tillväxten begränsas för närvarande av bristande torkningskapacitet. Under de kommande åren förnyar vi fabrikernas produktionslinjer så att vi får ökad kapacitet, säger Valios VD Annikka Hurme.