Yara 1
YaraCON 24/7 testas i sommar på Okra. Praktiskt fungerar YaraCON så att kunden går in i containern via en applikation som öppnar dörren, plockar produkterna från hyllan och går ut via en avläsare som registrerar kunden och varorna.
Jordbruk Maskin & teknik Marknad

Yara utvecklar ny
försäljningsplattform

Yara introducerar i sommar plattformen YaraCON 24/7. Det handlar om en försäljningsplattform i form av en flyttbar container där kunden kan köpa växtnäringsmedel med hjälp av modern informationshantering och RFID-teknologi. Tanken är att göra företagets produkter tillgängliga för kunderna oberoende av tid och plats.

– Yara Digital Farming – enhetens målsättning är att vara en världsledande digital aktör inom växtnäringsbranschen. YaraCON 24/7 är ett praktiskt exempel på hur nya servicelösningar kan svara mot föränderliga kundbehov. Vi utvecklar lösningar som ska kunna tas i bruk globalt, säger Yaras partnerskapsutvecklare Mikko Jääskeläinen.

Radio Frequency Identification (RFID) som används i YaraCON 24/7-containern är en teknologi som bland annat används inom byggindustrin och som Finland är framstående på. I korthet är det en teknik för att läsa information på avstånd från transpondrar och minnen, så kallade taggar.

RFID-systemen fungerar så att man laddar ett innehåll i taggarna, som sätts fast på produkten och taggarna avläses sedan med RFID-läsare som förmedlar informationen till bakgrundssystemet.

Yara 2
Mikko Jääskeläinen förevisar containerns interiör.

Produkter under dygnets alla timmar

– Vi säljer i år rekordmycket bladgödselmedel. Ibland uppstår flaskhalsar och därför har vi utvecklat tjänsteplattformen. I framtiden kommer YaraCON 24/7 att ge jordbrukarna möjlighet att skaffa våra bladgödselmedel under dygnets alla timmar. En annan fördel med containern är att den vid behov kan flyttas från en plats till en annan, säger marknadsföringschef Lauri Heimala på Yara Finland.

Den nya serviceplattformen testas för närvarande och de tekniska lösningarna  utvecklas tillsammans med företagets samarbetspartners.

Jordbrukarna har möjlighet att prova den nya tjänsten på lantbruksutställningen Okra i Oripää i början av juli. Efter pilotskedet och utvärderingen av kundupplevelserna på Okra  har containern enligt Heimala stor potential både i Finland och globalt.