Hegra Heroya
Den norska gödseltillverkaren Yara planerar att framställa gödsel med grön ammoniak i Herøya. FOTO: Dag Frode Heiland
Jordbruk Maskin & teknik Marknad

Yara ska producera
klimatneutral gödsel

Gödseltillverkaren Yara har tillsammans med två andra norska koncerner grundat ett samföretag för framställning av grön ammoniak med hjälp av förnybar elektricitet. Grön ammoniak kan användas i gödselproduktionen.

De tre koncernerna Yara, vätgastillverkaren Aker Clean Energy och nätbolaget Statkraft har för ändamålet grundat samföretaget Hegra, som enligt ett pressmeddelande kommer att bidra till en ny era för produktionen av grön ammoniak och vätgas.

Enligt ett gemensamt pressmeddelande ska ammoniakanläggningen i Herøya skapa en ny, konkurrenskraftig industri i den framtida, globala vätgasekonomin. Samarbetet ska resultera i framtidsorienterade arbetsplatser och främja den norska exporten.

Målet är att elektrifiera Yaras ammoniakfabrik, som därmed kan producera grön ammoniak som går att använda som fossilfritt fartygsbränsle. Anläggningen ska också producera kolfri gödsel med hjälp av förnybar energi.

Investeringen ska göra det möjligt att framställa fossilfria gödselmedel och fossilfri vätgas. Den fossilfria vätgasen gör det möjligt att avkarbonisera både sjöfarten och jordbruket, uppger Yara-chefen Svein Tore Holsether.

Grön ammoniak som framställs med förnybar elektricitet kan i framtiden ersätta dagens fossila ammoniak inom gödselproduktionen och användas som emissionsfritt bränsle inom sjöfarten, heter det i det gemensamma pressmeddelandet.

Namnet Hegra står för Herøia Grønn Ammoniakk och symboliserar de tre koncernerna bakom projektet. Det nya initiativet ska trygga den norska konkurrenskraften och exporten inom det kommande globala vätgassamhället.

Globalt sett motsvarar ammoniakproduktionen mer än hälften av vätgasförbrukningen. Än så länge är produktionen av grön vätgas emellertid minimal. De norska aktörerna vill gå i spetsen för denna utveckling.

Fossilfri sjöfart med grön ammoniak

Tidiga åtgärder gör det möjligt att testa nya teknologier i liten skala på hemmamarknaden innan den globala efterfrågan kör igång på allvar. Projektet kommer att förverkligas inom de närmaste fem till sju åren.

Inom sjöfartsbranschen betraktas grön ammoniak som en potentiell lösning för fossilfri drift. I dag baseras produktionen huvudsakligen på fossil energi, men klimatavtrycket minskar rejält om ammoniaken produceras med grön el från förnybara källor.

I fartyg kan ammoniak antingen användas som energibärare i bränsleceller eller som flytande bränsle i förbränningsmotorer. Det aktuella försöket bygger på bränsleceller som körs på ren och utsläppsfri ammoniak.

Ett norskt supplyfartyg ska bli provbänk för grön ammoniak som klimatneutralt bränsle inom sjöfarten. Om allt går bra kan nollutsläppstekniken vara på plats i fartyget 2023. De norska färjerederierna följer försöket med stort intresse.