Framtid2
I slutet av förra veckan samlades växthusproducenterna till seminariet ”Greppa framtiden, växthusbranschen”. Växthusnäringen har full fokus på framtiden för att bättre kunna klara utmaningarna.
Jordbruk SLC Marknad

Växthusbranschen
har framtiden i fokus

Hur kan den österbottniska växthusbranschen bli mera kundorienterad? Vilka produkter ska produceras? Hur kan miljön beaktas så att klimatpåverkan minimeras? Det är frågor som diskuterades på ett framtidsseminarium i Närpes.

Varje jordbrukssektor borde i högre grad blicka framåt och ha siktet inställt på framtiden. En sektor som definitivt är på rätt spår i sitt tänk är den österbottniska växthusbranschen. Förra veckan i Närpes ordnades seminariet ”Greppa framtiden, växthusbranschen” som kan betraktas som ett avslut på det treåriga projektet Innoväxthus.

– Inom ramen för det projektet har vi involverat odlarna och frågat dem hur de vill att vi ska jobba och med vad. Nu har vi en bättre bild av vad odlarna vill, vilken forskning som behövs och vi har en bättre helhetsbild av näringen i Österbotten, säger Johanna Smith, trädgårdsombudsman för ÖSP, som arrangerade seminariet.

Irene Vänninen har fungerat som eldsjäl och projektledare för Innoväxthus. Hon har arbetat mycket nära odlarna som till exempel via så kallade pannrumsträffar fått uttrycka sina önskemål.

– I början av projektet var det en utmaning att knyta ihop alla trådar, men ju mer jag lärt mig om växthussektorn i Österbotten tror jag att vi lyckats samla det som odlarna och packerierna vill att vi ska prioritera, säger Vänninen.

Enligt hennes utredningar och undersökningar inom ramen för projektet är växthusbranschen nu i den fjärde utvecklingscykeln sedan 1950-talet. En period där produkternas kvalitet prioriteras i större utsträckning.

– Utifrån vår undersökning och en annan nationell undersökning om växthusbranschen anser många odlare att kvaliteten på produkterna måste förbättras. Samtidigt tror många att de måste utvidga verksamheten, men samtidigt satsa mera på precisionsodling, förklarar hon.

Framtid3
Irene Vänninen, projektledare för Innoväxthus presenterade på ett seminarium i Närpes resultaten av det treåriga projektet. Hon har arbetat stenhårt utifrån odlarnas önskemål. Temat för seminariet var framtiden.

Bredare konsumentfokus

Något som växthusbranschen också kommer att satsa mera på i framtiden är så kallad kund-dominant logik. Ett begrepp som Vänninen försökt förklara och som handlar om att odla det som konsumenterna vill ha samtidigt som det är hållbart ur ett miljömässigt perspektiv.

På plats på seminariet var också Amanda Åkerlund som berättade om sin pro gradu-avhandling där hon undersökt hur konsumenter och inköpare gör sina val när de konsumerar och vad som avgör vad de konsumerar. Mycket viktig information för en bransch som försöker närma sig kunderna på ett nytt sätt.

Framtidsperspektivet börjar också förankras i ÖSP:s trädgårdsutskott. Susanne West, nu vikarierande verksamhetsledare för förbundet men tidigare trädgårdsombudsman, berättade mera om strategiskt framsynsarbete.

– Inom intressebevakningen handlar det oftast om att vara reaktiva och arbeta med det som är aktuellt precis nu, till exempel ny lagstiftning som bereds och kan få negativ effekt för våra medlemmar. Men strategiskt framsynsarbete handlar om att agera proaktivt – på förhand och försöka skapa den framtid vi vill ha, förklarar West.

Framtid6
Amanda Åkerlund berättade på seminariet ”Greppa framtiden, växthusbranschen” om sin avhandling om vad som styr konsumenterna. Växthusbranschen blickar framåt och vill bli bättre på att producera det som efterfrågas.

Utbildning ger verktyg

West har deltagit i en CFP-utbildning vid Turun yliopisto om framsynsarbete inom företag och organisationer. En utbildning som ger verktyg till att implementera framsynsarbete i praktiken i exempelvis ÖSP:s och trädgårdsutskottets verksamhet.

– Det handlar om hur vi kan behandla information och omsätta den i ett strukturerat utvecklingsprogram. Alltså strategiskt framsynsarbete kan användas i beslutsfattande och leda till konkreta åtgärder. Målet är att innovationsverksamheten ska bli en integrerad del av trädgårdsavdelningens arbete och bygga på framsynsarbete. Vi ska höja blicken och ha den inställd på framtiden, säger West.

Innoväxthus kommer nu att avslutas men redan nu står ett nytt projekt i startgroparna. Det projektet är tvåårigt och heter ”Lyftkraft”.

– Det projektet kommer att fokusera mycket på kundorientering och är ett resultat av vad odlarna vill att vi ska satsa mera på och som Innoväxthus utmynnat i. En sak som projektet ska arbeta med är att skapa en virtuell kunskapsplattform med information om marknad, kunder och växthussektorn generellt, berättar Johanna Smith.

Växthusodlaren Sebastian Ring vid Granös tycker om framtidsperspektivet som nu genomsyrar sektorn. Han tycker Innoväxthus har lyckats hitta rätt riktning.

– Det tog lite tid, men nu är man på rätt spår, helt klart. Det behövs projekt av den här typen och det finns många idéer som kommer att gagna odlarna. Som enskild odlare har vi inte råd att göra något liknande utan det behövs krafter som kan få med alla odlare. Vi behöver mer kunskap och framtidstänk med tanke på att växthusbranschen byggs ut och utmaningarna är många, säger Ring.