Fardagarna 7 A
Det genomsnittliga antalet tackor per gård förvänta öka till 90 stycken fram till 2025. Importen av lammkött gör det däremot svårt att konkurrera med priserna. FOTO: Anna Kujala
Jordbruk Marknad

Uppsving för fårproduktionen

De flesta fårgårdar är ännu beroende av gårdsförsäljning, men när gårdarna ökar i storlek utvecklas hela kedjan från producent till konsument.

Den inhemska fårproduktionen mår bra och fårgårdarna växer, skriver ProAgria i ett pressmeddelande. Konsumenterna uppskattar den inhemska fåruppfödningen som ses som ansvarsfull.

Däremot behövs ännu mycket arbete för att få kedjan från producent till konsument att löpa smidigt. Inhemskt fårkött går ännu inte att hitta i alla butiker.

– Största delen av inhemskt lammkött säljs som färskt. Under vintern blev det på vissa håll stockning i slakterierna, vilket gör att det i år går att få tag på fryst inhemskt lammkött, säger Milla Alanco-Ollqvist, får- och getgårdsexpert vid ProAgria Sydösterbotten.

För att förbättra produktionskedjans verksamhet ska producentorganisationer nu etableras. De ska bland annat organisera produktionen på ett effektivare sätt och öka marknadsföringen.

Ökat antal tackor per gård

Det genomsnittliga antalet tackor per gård förvänta öka till 90 stycken fram till 2025. Däremot skulle det totala antalet tackor i Finland hållas kring de 72.000 vi har i dag. Uppskattningsvis fortsätter 73 procent av gårdarna sin verksamhet, och 47 procent investerar i bygge.

– När verksamheten blivit mera professionell har också tjänsterna kring fårproduktionen ökat, säger Kaie Ahlskog, specialexpert på får- och getproduktion och ansvarig för utveckling vid ProAgria Södra Finland. Exempel på tjänster är foder- och tillbehörsföretag, fårklippare och specialiserade veterinärer.

På fårgårdar är gårdsförsäljning vanligt. Kunderna får en möjlighet att bekanta sig med olika produkter och direktförsäljningen har en positiv inverkan på gårdarnas lönsamhet.

– Gårdsförsäljning erbjuder konsumenterna möjlighet att köpa lokala produkter, säger Alanco-Ollqvist. Om kvalitet, service och utbud behagar återvänder kunden till sitt bekanta inköpsställe, och köper ofta med sig garn eller fårfällar.

Importen av lammkött gör det däremot svårt att konkurrera med priserna.

– Inhemskt lamm är ett gott val, tillägger Alanco-Ollqvist. När våren framskrider bidrar lammen med landskapsvård genom bete.

Flera hundra inhemska fårproducenter har dessutom frivilligt förbundit sig till stödvillkor som förbättrar fårens välmående.