Slam 1  Elin Andersson
Elin Andersson (SFP) är ordförande i Nylands avfallsnämnd, hennes röst avgjorde omröstningen om transportsystemet för avloppsslam under mötet i augusti.
Landsbygdsnäringar Livet på landet

Transport av slam
får känslorna att svalla

Långdansen kring frågan hur slamtransporterna ska skötas i framtiden kom till en historisk punkt då Nylands avfallsnämnd i augusti fattade beslut om att övergå till ett kommunalt ordnat system. Tvisten om hur och vem som ska sköta transport av slam har pågått i över nio år.

– Beslutet är fattat på juridiska grunder, säger Elin Andersson (SFP), ordförande för Nylands avfallsnämnd. En av avfallslagens viktigaste grunder är att skydda vår miljö och samtidigt i mån av möjlighet garantera att alla invånare behandlas rättvist.

Hittills har fastighetsägare fritt kunna välja hur de sköter transporten av slam, när slambrunnen töms och vilken företagare de bokar för att sköta tömning och transport. Att övervaka det här systemet och hur regler följs har inte varit odelat lätt, säger Andersson.

– Vi måste få information om vem som tömt, vad som tömts och vart slammet transporterats och verksamheten kräver kontinuerlig rapportering. Vissa företagare har skött rapporteringen precis som det förutsätts, men rapportering har också uteblivit eller varit felaktig. På basen av avfallsnämndens uppgifter finns det många brunnar som inte töms alls.

I och med att det nuvarande systemet varit svårt att övervaka, har det inneburit en risk för mörkertal i fråga om tömning, transport och ekonomi.

– Enligt de rapporter vi fått har cirka 40 procent av ägarna till fastigheter som används för stadigvarande boende tömt sina slambrunnar minst en gång per år, hur det står till med den resterande 60 procenten kan vi inte vara säkra på. Priserna för tömning och transport kan också variera mycket då en del fastighetsägare kan be grannen komma och ta hand om det hela, medan andra är tvungna att leta reda på ett företag som kan tömma brunnen, säger Andersson.

Slam 2 Thomas Lindqvist
Thomas Lindqvist i Degerby, Ingå, är jordbrukare och arbetar med tömning och transport av slambrunnar som bisyssla. I och med övergången till en kommunalt ordnad slamtransport, ser han inte sina möjligheter att fortsätta sin bisyssla som speciellt stora. PRIVAT FOTO

Lokalkännedomen går förlorad

– Ja, det är nog bara att lägga av.

Thomas Lindqvist i Degerby, Ingå, är jordbrukare och arbetar med tömning och transport av slambrunnar som bisyssla. I och med övergången till en kommunalt ordnad slamtransport, ser han inte sina möjligheter att fortsätta sin bisyssla som speciellt stora.

– Det kommer att ställas så höga krav att det är svårt för en privatföretagare att klara sig, säger Lindqvist. För mig som arbetar ensam med det här, hur ska jag ha råd att investera i miljömotorer och övergå till biobränsle? För att inte tala om att det är omöjligt för mig att kunna garantera att jag står till tjänst dygnet runt under årets alla dagar.

Lindqvist säger att han nog ändå kommer att följa med och eventuellt delta i konkurrensutsättningen, om inte annat för att se om företagare som nu är aktiva på området har en chans att fortsätta sitt arbete.

– De jag pratat med om det här beslutet tycker nog att det är tokigt, säger Lindqvist. Vi som jobbar med det här i dag känner området och människorna. Vi vet när det är dåligt före och vilka ställen som är svårtillgängliga. Den här kunskapen har inte nya företag och på det sättet blir ju servicen sämre.

Slam 4 Aberg
– De jag har pratat med hoppas att det ännu ska gå att ändra på det här beslutet, säger Karl Åberg (SFP), Ingås representant i Nylands avfallsnämnd. PRIVAT FOTO

– Det är nog en stor besvikelse att det gick så här, säger Karl Åberg (SFP), Ingås representant i Nylands avfallsnämnd. Också i kommunerna har man varit mot det kommunala ordnandet av slamtransporterna, men kommunerna ger bara utlåtanden och Nylands avfallsnämnd fattar beslut oberoende av dem, det är ganska odemokratiskt.

– De jag har pratat med hoppas att det ännu ska gå att ändra på det här beslutet, säger Åberg. Jag vet att bland annat företagarföreningar kommer att lämna in besvär i frågan.

Övergången till kommunalt ordnad slamtransport kommer att ske tidigast i augusti år 2024 och i framtiden är det kommunernas gemensamma avfallsbolag Rosk´n Roll som konkurrensutsätter slamtransporterna. Elin Andersson förstår att förändringen väcker känslor både bland fastighetsägare och företagare i branschen.

– Beslutet har tolkats som ett ställningstagande mot småföretagare, vilket inte är fallet. Beslutet är fattat på juridiska grunder och med tanke på miljön. Också småföretagare är välkomna att delta i upphandlingen av transporterna och att det här automatiskt skulle leda till att det blir dyrare för fastighetsägarna behöver inte stämma.

Andersson tillägger att det nuvarande systemet inte alla gånger gagnat småföretagarna, planeringen av verksamheten har varit bunden till fastighetsägarnas önskemål och det har hänt att företagare inte fått ersättning för utfört arbete.

– För en del fastighetsägare kan det i framtiden vara dyrare att tömma slambrunnen, för en del kan det bli billigare, strävan är att det ska vara så rättvist som möjligt.

Slam 3  Vesa Heikkonen
Vesa Heikkonen, verkställande direktör för Rosk´n Roll, förstår företagarnas oro, men säger att företagets primära uppgift är avfallshantering, inte att stödja företagare.

Rosk´n Roll lovar stöd och hjälp

– Trots alla de känslor och farhågor som det här beslutet väcker, så är det här det enda alternativet om vi vill få ordning på tömning av brunnar och transport av slam, säger Vesa Heikkonen, verkställande direktör för Rosk´n Roll som ansvarar för kommunal avfallsservice i västra och östra Nyland. Beslutsfattarna måste följa lagen och det här var ur juridisk synvinkel det enda rätta.

Rosk´n Roll ansvarar för kommunal avfallshantering i de tolv ägarkommunerna. Heikkonen säger att man på Rosk´n Roll kommer att kontakta också de fastighetsägare som hittills inte enligt rapporterna inte tömt sina slambrunnar och transporterat bort slammet enligt gällande regler.

– Det kan hända att vi upptäcker helt nya slambrunnar då vi kartlägger kunderna på vårt område. Brunnar som inte tömts tidigare eller brunnar som tömts på fel sätt. I vår uppgift ingår att garantera att de brunnar som finns, också på besvärliga ställen som till exempel skärgården, töms enligt de lagar och föreskrifter som finns.

Planeringen av hur upphandlingen kommer att gå till är i full gång och Heikkonen säger att Rosk´n Roll också fört och för en dialog med de småföretagare som nu verkar på området.

– Vår primära uppgift är ändå inte att stödja företagare, i fråga om konkurrensutsättningen gäller samma lagar som i fråga om vilken upphandling som helst – vi måste vara transparenta och rättvisa, vi kan till exempel inte prioritera lokala företagare.

Heikkonen säger att Rosk´n Roll kommer att stödja också småföretagare inför upphandlingen, det här genom information och hjälp i fråga om de olika steg företagarna måste ta för att kunna delta i konkurrensutsättningen. För de fastighetsägare som oroar sig för höjda priser på slamtransporterna har Heikkonen inte ett direkt lugnande svar.

– En del kommer att komma billigare undan, för en del kommer det att bli dyrare. Det jag kan säga är att Rosk´n Roll inte är ute efter att förtjäna storkovan på de här transporterna.


Slamhanteringen i Nyland

Nylands avfallsnämnd och avfallsmyndigheterna saknar (24.8.2021) uppgifter om tömning av brunnar och transport av slam i fråga om 51.689 fastigheter i västra och östra Nyland.
Slamtransporter ordnas kommunalt tidigast i augusti 2024 och senast i september 2026. 
Rosk´n Rolls ägarkommuner är: Lojo, Raseborg, Vichtis, Hangö, Högfors, Ingå, Sjundeå, Borgå, Sibbo, Lovisa, Borgnäs och Askola.