Gulf Livestock1 Rahmeh Fremantle 2016 01
Olycksfartyget Gulf Livestock 1 hade utrustats med en hög överbyggnad för transport av boskap. FOTO: Bahnfrend/Wikimedia Commons
Jordbruk Globalt Marknad

Svårt skeppsbrott skapar
debatt om djurtransporter

Ett transportfartyg som var lastat med 5.800 kvigor från Nya Zeeland kantrade och sjönk senaste vecka i en cyklon under en resa till Kina. Tragedin har föranlett häftig kritik mot Nya Zeelands export av levande boskap.

Bara tre medlemmar av besättningen har påträffats vid liv, en av dem avled dock. Fartyget var på väg från Napier i Nya Zeeland till den kinesiska hamnen Jingtang i Tangschan. Fartyget körde rätt in i cyklonen Maysak och hann bara sända en nödsignal innan det kantrade.

Enligt de överlevande i besättningen hade fartyget Gulf Livestock 1 råkat ur för maskinfel. Fartget lade sig på tvären i den svåra sjögången, började rulla häftigt och kantrade. Besättningen bestod av 39 filippiner, två nya zeeländare och två australier.

Det panamregistrerade 135 meter långa fartyget på drygt 8.000 dwt hade byggts 2002 som ett konventionellt containerfartyg för det danska rederiet Maersk Line. Fartyget övergick senare till nya ägare.

Fartyget konverterades för boskapstransporter med en hög överbyggnad som rymmer flera tusen kor. Den senaste ägaren är ett holdingbolag i Förenade Arabemiraten. Fartyget befraktades av ett tyskt företag.

Ingen kritik mot fartyget

Före utresan från Napier genomförde de nyazeeländska myndigheter de sedvanliga inspektionerna av fartyget utan anmärkningar. Alla utrymmen där boskapen transporterades granskades också.

Lasten ägdes av exportföretaget Australasian Global Exports (AGE). Företaget levererar regelbundet levande kvigor till Kina. Kineserna vill återupprätta sin mjölkproduktion då konsumtionen av mjölk igen har börjat öka.

AGE betecknas som en av de mest erfarna aktörerna inom transporten av nötboskap. Aktiviteterna koncentreras framför allt på leveranser av avelskvigor från Nya Zeeland och Australien till den kinesiska marknaden.

Nya Zeeland exporterar sedan fyra år tillbaka ingen slaktboskap. Efter haveriet har regeringen tillfälligt stoppat boskapstransporterna till sjöss. Säkerheten ska utredas innan trafiken återupptas.

Nya Zeelands jordbruksminister Damien O`Connor hade redan före olyckan tillsatt en utredning över boskapsexportens framtidsutsikter. Ministern har skisserat upp fyra scenarier för exporten. Ett av alternativen är exportförbud.

Exportera eller slakta

Ett problem är att landets boskapsuppfödare är beroende av en regelbunden export. Då exporten nu har stoppats, kräver uppfödarna snabba besked om framtiden. I annat fall måste exportboskapen skickas till slakt.

Omkring 26.000 djur befinner sig på karantänfarmer i väntan på transport till Kina. Nästa fartyg borde avgå inom några dagar. Branschen kräver klara besked, oberoende av vilket alternativ det blir.

Ordföranden för Federated Farmers Andrew Hoggard säger till RNZ News att en så stor mängd boskap inte går att avyttra inom landet. Optionerna är begränsade i det fall att boskapen inte får exporteras.

Sannolikt måste djuren slaktas till priser som inte täcker uppfödarnas kostnader. Eftersom det till största delen handlar om kvigor, är en marknadsföring som köttdjur utesluten. Det finns ingen bra lösning men det brådskar med en lösning.

Enligt Federated Farmers borde exporten återupptas. Jordbruksministeriet utreder bättre system som skulle garanterar boskapstransporternas säkerhet. Under tiden fördröjs de påföljande leveranserna.

Minister O`Connor är oroar sig över att en fortsatt export kan skada Nya Zeelands rykte. Det kan bli dags att ompröva systemet. Faktum är att de nyzeeländska myndigheterna inte kan garantera djurens välbefinnande efter att boskapen har lämnat landet.

Nyzeeländska djurrättsaktivister vill stoppa exporten av levande boskap. Alla dessa kvigor borde aldrig ha fått lastas på fartyget. Det skedda är en tragedi, påpekar djurrättsgruppen Safe NZ.