Jordbruk Marknad

Stark dagligvaruhandel
syntes i HKScans omsättning

HKScans omsättning steg i januari-juni till 869,8 miljoner euro (841,2 miljoner euro 2019), meddelar koncernen i sin halvårsrapport. Omsättningen steg tack vare en stark dagligvaruhandel som kompenserade för den minskade Food Service-försäljningen. Koncernens rörelsevinst var -3,8 (-21,2) miljoner euro.

Omsättningen för HKScan Finland var under januari-juni 373,5 (368,9) miljoner euro. Omsättningen förbättrades i synnerhet i mars-juni, eftersom försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade under coronapandemin. Rörelsevinsten för halvåret var -5,7 (-6,7) miljoner euro.

– Under pandemin riktade sig konsumenternas efterfrågan främst till produkter med lägre förädlingsgrad, säger HKScans VD Tero Hemmilä. Det hade en central, negativ effekt på företagets ekonomiska resultat. I juni började efterfrågan gradvis att öka inom Food Service-kanalen, men den ligger fortfarande långt under tiden före pandemin.

Under andra kvartalet april-juni var HKScans omsättning l440,9 (439,4) miljoner euro. Omsättningen förbättrades från samma period i fjol och var 0,1 (-6,6) miljoner euro. För HKScan Finland var omsättningen under andra kvartalet 191,6 (195,1) miljoner euro. Rörelsevinsten var -2,2 (-3,7) miljoner euro.