Pbs 9302
Trots sin storlek och vikt är Volvo L70F smidig och lättkörd. Föraren ser allt, har en bra komfort och maskinen är stark och pålitlig.
Maskin & teknik

Rätt maskin på gården
är inte nödvändigtvis
en lantbruksmaskin

En välskött begagnad Volvo L70F kan komma väl till pass på de flesta lantbruk. Den är visserligen lite hög för en del äldre byggnader och lyfter inte lika högt som en teleskoplastare, men den är lättare att köra och betydligt säkrare och effektivare.

På NilehnTeknik har vi testat många lantbruksmaskiner och traktorer genom tiderna, men detta är vårt första test av en begagnad midjestyrd Volvo hjullastare. 

Det kan tyckas märkligt men det är en väldigt vanligt förekommande maskin ute på svenska gårdar. Det finns gott om begagnade 4200, 4300, L50 och L70 på svenska lantbruk och det är inte så märkligt, det är driftsäkra och robusta maskiner som levererar år efter år. 

Det vi däremot testat många gånger är nya teleskoplastare av varierande fabrikat och modell. Givetvis har denna maskintyp sina fördelar då de lyfter högt, har en fantastisk räckvidd samt är låga och smidiga så de kommer in överallt.

Men de har ofta en mycket dålig kvalitet. Luftkonditioneringen lägger av, det börjar läcka olja, elektronik och hydraulik strular. Om det beror på att de är kompakt byggda eller att italienska, franska och brittiska tillverkare köper komponenter av usla underleverantörer är oklart. Men de skapar bara problem.

Pbs 9293
Hytten är bekväm och reglagen enkla och bra placerade.

Stark och stabil

Den här Volvon är tillverkad år 2008, har 12.800 timmar på mätaren och läcker inte en droppe olja. Vi har kört den i snart ett år och inget har krånglat.

Givetvis ser den inte ut som ny, men vi lade ner några dagar på att bättringsmåla den, byta ut industridäcken med dimensionen 20.5R25 till breda lantbruksdäck samt lämnade in den på en rejäl service innan vi tog den i drift.

Nu är det en fantastik maskin att köra. Den är stark och stabil. Som förare sitter man bra och sikten är strålande. Trots sina timmar och år fungerar både värme och kyla som det ska och alla strömbrytare sitter kvar.

På ett lantbruk som hanterar många olika saker är en begagnad Volvo L70F ett bra alternativ.

Pbs 9290
Motorn är Volvos egen och ger tillräckligt med kraft och vrid i förhållande till maskinvikt och lastaraggregat.

Slukar bränsle

Redskapslåset är enkelt. En strömbrytare till vänster om ratten för öppet eller låst, inga dubbelhandgrepp som man behöver läsa instruktionsböcker för att förstå.

Handbromsen är också en strömbrytare och i växelriktaren till vänster om ratten kan man med ett vred välja om maskinen ska få växla upp till steg 1, 2, 3 eller 4 i den automatiska powershiften.

Maskinen toppar 45 km/h och med lite större lantbruksdäck gör den 47 km/h vid 2.260 rpm. Här kommer en av nackdelarna. Eftersom det inte finns lockup på så här gamla hjullastare från Volvo så får all kraft passera convertern hela tiden vilket ger en stor bränsleförbrukning i transport.

Det är ju dessutom över 12 ton som ska släpas runt hela tiden vilket också medför större bränsleförbrukning jämfört med en teleskoplastare eller lantbrukstraktor med lastare.

Men många lantbrukare kör inte särskilt många timmar med sin lastmaskin per år och då har små underhållskostnader större betydelse än några liter diesel mer eller mindre per timme.

Och en begagnad midjestyrd hjullastare från Volvo håller. Den är konstruerad för tuffa arbeten och är den bara servad på rätt sätt kan en lantbrukare nästan inte slita ut den hur man än bär sig åt.

Pbs 9292
Insteget är brant men trappan och ledstängerna bra utformade.

Volvo L70F

Motor:  Sexcylindrig Volvo på 5,7 liter och 126 kW (171 hk) maxeffekt
Transmission: 4-stegad powershift och converter
Däck: 620/70R26
Bränsletank: 224 liter
Lyftkapacitet: 86,7 kNm kg
Max hydraulflöde: 154 l/min
Yttre hydraulik: 1 dubbelverkande uttag fram
Vikt: 12.950 kg 
Vändradie: 5,5 m
Utrustning
Luftkonditionering: standard                                                              
Passagerarsäte: nej                                                             
Hydraulisk släpvagnsbroms: nej            
Luftfjädrad förarstol: nej
Säkerhetsbälte förare: standard
Tre plus: 
- Bra sikt
- Lättkörd
- Stark
 
Tre minus:
- Törstig
- Hög
- Liten verktygslåda