Nng4
I år lanserar Närpes Grönsaker nya produkter inom kategorin snacks. Här är minipaprika, tre olika specialtomater och en skild för den nya sorten Ivorino, berättar Stefan Skullbacka (till vänster) och Jonas Lundström.
Jordbruk Marknad

Produktionen i full gång
vid Närpes Grönsaker

Tomatpriserna har legat på en hög och stabil nivå sedan mitten av januari. Gurkan skapar däremot huvudbry för andelslaget Närpes Grönsaker, som har byggt ut och lanserar fyra nya produkter i år.

– Gurkpriserna kan nästan beskrivas som en katastrof sett från mars. I början av året var de på en hyfsad nivå, men sedan kom de ner och läget är verkligen bekymmersamt inför högsäsongen. Under sommaren är risken stor för att det blir bottenpriser, säger Stefan Skullbacka, vd för Närpes Grönsaker.

I fjol var situationen en helt annan. Då var gurkpriserna på en bra nivå och en bidragande orsak till det var att produktionen inte var på topp på grund av den exceptionellt varma sommaren. 

– Nu har gurkarealen utökats och marknaden tenderar vara övermättad. Det rör inte på sig utan konsumtionen måste upp för att svara på utbudet. Men vi har haft fel förr och det är mycket svårt att sia om framtiden i den här branschen. Vi ska hoppas på det bästa, säger Skullbacka.

Tomaterna å sin sida har upplevt en mycket stabil och relativt hög prisnivå sedan januari.

– Rundtomat har gått som tåget nästan hela vintern och en bidragande orsak är att produktionen varit lägre än väntat. Också här kan det vara förra årets varma sommar som påverkat plantorna negativt. Det gör att intäkterna för producenterna kan variera kraftigt trots att priserna varit på en bra nivå.

Också för paprikans del ser det riktigt bra ut. Under förra året hölls priserna – till skillnad från 2017 – på en stabil och rätt hög nivå.

– Som det ser ut nu kommer det inte att ske några större förändringar för den traditionella paprikan och vår produktionsareal kommer inte heller att öka i år, säger Skullbacka.

Nng9
I april tog Närpes Grönsaker i bruk nya produktionsutrymmen. Här är de nya utrymmena för råvaror som tas emot av andelslagets medlemmar.

Kan bli trångt igen

Andelslaget Närpes Grönsaker packar och marknadsför medlemmarnas råvaror. För att klara av den ökande produktionen har packeriet utvidgat friskt under senare år. I början av april togs 2.500 kvadratmeter i bruk och nu är den totala produktionsytan i Närpes cirka 11.000 kvadratmeter.

– Här packas nu alla konsumentförpackade produkter som till exempel specialtomater. Vi har också nya utrymmen för råvara och utgående varor.

På sikt blir det också aktuellt med nytt byggande, enligt Skullbacka.

– Kraven på produktionshygien ökar ständigt och så småningom blir nuvarande utrymmen en utmaning när det gäller tvätt av pallar och häckar. Det är på väg att bli en flaskhals och för att få en vettig zonindelning mellan smutsigt och rent kommer det att krävas byggande.

Specialprodukterna får allt större utrymme inom NG och det är inte konstigt. Konsumenterna och kunderna efterfrågar i allt högre grad andra produkter än vanlig rundtomat, gurka och paprika. Därför lanserar andelslaget i år fyra nya produkter.

Tre av dem ingår i den så kallade produktkategorin snacks.

– Vi har i år tre nya påsprodukter där innehållet förpackas i så kallad ståpåsar som kan säljas från stänger i likhet med godis. På sikt är vår vision att få ett bredare återförsäljarfält som också inkluderar kiosker och bensinstationer. Det här är produkter som kan tillgodose konsumenternas ökade efterfråga på hälsosamma mellanmål och kan säljas i anslutning till betalningskassan, förklarar Jonas Lundström, försäljnings- och marknadsföringschef för NG.

Nng6
I år lanserar Närpes Grönsaker nya produkter inom kategorin snacks. Det här är minipaprikor förpackade i nya så kallade ståpåsar.

Minipaprikor och nya körsbärstomater

Den ena produkten består av en mix av specialtomater, medan den andra innehåller enbart gula körsbärstomater av sorten Ivorino, på vilken Lidl har ensamrätt. Den tredje nya produkten är en ståpåse som innehåller minipaprika.

– Vi har stora förhoppningar på de här produkterna och det återstår att se vilket mottagande vi får. Den fjärde nya produkten är en större San Marzano-tomat som lämpar sig mera för matlagning, berättar Lundström.

Specialpaprikornas andel ökar därmed inom NG. I vintras testade en medlem vinterodling av spetspaprika. Produktionen blev en utmaning eftersom det var fråga om det första försöket någonsin vintertid.

– Det är mycket att lära tekniskt med en ny produkt men vi kommer förhoppningsvis att fortsätta med spetspaprika vintertid. Produkten överträffade smak och kvalitet och tog emot bra av kunderna. Så vi hoppas att vi kan ha kvar den produkten i vårt sortiment nästa vinter, säger han.

Plastanvändningen är något som har diskuterats livligt på sistone. NG använder en hel del plast i sin produktion men Lundström och Skullbacka skulle gärna ha en bredare diskussion.

– Den här diskussionen är inte svartvit fast man kunde tro det. Vi använder plast som är återvinningsbar, men bara drygt hälften av våra konsumenter återvinner plast. Att helt välja bort plast är inte ett alternativ utan i stället borde återanvändningen poängteras mera i debatten. Att återanvända en förpackning av plast är det bästa, konstaterar de.