Jordbruk EU

Pro Luomu fick
miljonfinansiering av EU

Föreningen Pro Luomu har fått finansiering på närmare en miljon euro för att främja ekohandeln. Med hjälp av pengarna förverkligas den genom tiderna största ekokampanjen i Finland.

Kampanjen, som är riktad till konsumenterna, förverkligas under åren 2020-2022 som en informationskampanj som kommer att synas från och med nästa höst i TV, på webben och i sociala medier. Därtill innehåller kampanjen olika provsmakningstillfällen för konsumenterna i flera finländska köpcenter. 

Målet är att öka finländarnas ekokonsumtion

Ekokampanjens helhetskostnad är cirka 1.38 miljoner euro, av vilket 70 procent kommer från EU:s medel för säljfrämjande åtgärder för jordbruksprodukter och 30 procent finansieras av föreningen Pro Luomu. Kampanjens huvudsamarbetspartner är reklambyrån Ryhmä Creative Agency och i kampanjen deltar också Pro Luomus 18 medlemssammanslutningar.

– Vi ansökte om EU-medel för att kunna förverkliga en flera år lång kampanj som är synligare än våra tidigare kampanjer. Det är fint att vi också fick med oss många av våra medlemmar, säger Pro Luomus verksamhetsledare Marja-Riitta Kottila.

Målet med kampanjen är att öka finländarnas medvetenhet om EU:s ekomärkning och den ekologiska produktionens kvalitetssystem. Samtidigt vill man öka finländarnas ekokonsumtion. Trots att ekoförsäljningen har ökat i Finland under hela 2010-talet, är andelen konsumenter som köper eko fortfarande rätt liten.

– En av kampanjens målsättningar är att öka andelen ekokonsumenter så att allt fler finländare köper eko varje vecka, konkretiserar Kottila. 

”Välkommen finansiering”

Utöver Finlands ansökan godkändes 8 andra ansökningar, bland annat Spaniens, Italiens, Greklands och Belgiens ansökningar.

Pro Luomus program är Finlands första godkända säljfrämjande program efter att EU år 2016 började tillämpa den nya politiken för säljfrämjande åtgärder. Kanslichef Jaana Husu-Kallio på Jord- och skogsbruksministeriet säger att finansieringen är betydande och hoppas att den skall uppmuntra också andra finländska organisationer att söka finansiering.

– Finansieringen är välkommen till Finland, både ur ekoproduktionens och konsumentens synvinkel. Jag är verkligt glad över den och också tacksam över att Pro Luomu ansökte om den. Den sammanför på ett fantastiskt sätt olika aktörer, vilket är precis vad finansiering för säljfrämjande åtgärder skall göra.

Husu-Kallio tror att en effektiv kampanj kommer att öka konsumenternas intresse för eko samt att efterfrågan och utbud möts.

– Konsumenternas roll är avgörande då det gäller en fungerande marknad. De behöver information som stöd för sina köpbeslut.