Transporter 4 Webben
På Trutören har mellan åttio och nittio hektar förstagallrats och överståndaravverkningar har utförts på cirka femton hektar.
Skogsbruk Landsbygdsnäringar Tema

Pråmtransporter
nisch i skärgården

Landsbygdsföretagare Jan Lindberg med Malax Trädgård i spetsen har förutom storskalig växthusodling av grönsaker även pråmtransporter i skärgården.

– Pråmtransporter för skogsmaskiner har vi hållit på med i två år. Arbetet inriktas på att transportera avverkningsmaskiner och utkörare till och från skärgårdsavverkningar på öar i skärgården. Muddringar har vi utfört i många år, berättar Jan Lindberg.

– Med pråmtransporterna och muddringarna jobbar jag och svågern Jonas Nordmyr. Jonas är grävmaskinsförare och sköter även pråmen. Transporterna av skogsmaskiner är för Skogsvårdsföreningen Österbotten, som vi jobbar åt, säger Lindberg.

Pråmen har stödben som kan sänkas och höjas enligt behov och vattendjup. Vid maskintransporter sätter man ut ramper så att maskinerna kan köras ombord och av. Pråmens namn är Donald medan bogserbåten, som drar pråmen, heter Johanna.

Transporter 1 Webben
Pråmtransporter och muddringar förutsätter ett helhetstänkande, att man är alert och justerar enligt behov när man tar i land eller åker ut, så att allt fungerar med båtar, pråmen och maskiner som transporteras. Samma gäller vid muddringar, framhåller Jan Lindberg.

Givande skärgårdsavverkning

Vid intervjutillfället transporterades även en grävmaskin ut till en sommarstuga i Malax skärgård för grävarbeten. Därefter var destinationen Trutören, där skärgårdsavverkningar utförts i sommar. Från Trutören skulle avverkningsmaskiner, utkörare och diverse tillbehör som bränsletankar transporteras i land efter avslutat avverkningsarbete.

– På Trutören har mellan åttio och nittio hektar förstagallrats och överståndaravverkningar har utförts på cirka femton hektar. Vi har avverkat 150-200 kubikmeter per dygn i två arbetsskift, berättar maskinförare Johan Söderback, som kör åt Skogsvårdsföreningen Österbotten.

Enligt honom är huvuddelen av virket massaved och flisvirke, endast en liten del är stock. Skogsvårdsföreningen sköter om förmedlingen av virket och upplägget med avverkningsarbetet på Trutören.

– Stockmängden är liten, vilket vanligtvis kännetecknar skärgårdsavverkningar. Det blev ungefär en och en halv pråm med stock. Skärgårdsavverkningen på Trutören har varit givande och jag har haft korta arbetsresor, endast fem minuter till och från med motorbåt, säger Johan.

– Runt hela ön har en skyddsremsa med tjugo meters bredd lämnats kvar. Skyddsremsan är till för att förebygga stormskador och motstå havsvindarna bättre. Höjden över havet är som mest fem meter. De figurer som åtgärdats är ganska stora och hela den bearbetade arealen är cirka hundra hektar, berättar Söderback.

Transporter 2 Webben
Enligt grävmaskinsförare Jonas Nordmyr, till höger, kan arbetet bli tidskrävande om något går sönder och behöver repareras. Då tar arbetet längre tid men det är också då som lämpliga problemlösningar brukar födas poängterar han, och får medhåll av skogsmaskinsförare Johan Söderback.

Problemlösningar och ljuspunkter

Enligt Jan Lindberg innebär pråmtransporterna mycket arbete med att transportera skogsmaskiner och grävmaskiner sommartid. Det blir intensivt med arbete när växthusodlingen också skall skötas och drivas samtidigt som pråmtransporterna och muddringarna.

– Växthusföretaget med grönsaksodlingen drivs året runt. Ibland är det utmanande att få allt att löpa med maskiner, utrustningar och de som skall vara med och jobba. Långa avstånd till olika ställen i skärgården är besvärliga när mycket skall köras ut och sedan tillbaka, framhåller Jan.

– Det gäller att hålla båtarna, pråmen och arbetsutrustningen i skick för att göra arbetet smidigt när säsongen är kort. Väder och vind är avgörande för pråmtransporterna. Det går inte att transportera något i hård vind men inomskärs kan man transportera även om det blåser lite, säger Lindberg.

Enligt Jan Lindberg och Jonas Nordmyr är pråmtransporterna och muddringarna varierande och tidvis krävs olika problemlösningar under arbetets gång. Men jobbet har också sina ljuspunkter och när ett arbete avklaras smidigt och man kan åka vidare känns det bra.