Opinion

Positivt för skärgårdstrafiken – för stunden

För en dryg vecka sedan kom beskedet om att NTM-centralen i Egentliga Finland backar i frågan om färjetrafiken vintertid på rutten Korpo-Houtskär-Norrskata. Det blir alltså två färjor på rutten också nästa vinter, 2020-2021.

Samtidigt meddelar NTM-centralen att man fortsätter diskussionen med Pargas stad om anordnandet av färjetrafiken från och med vintern 2021-2022. Det är med andra ord fråga om en tillfällig avvärjningsseger.

I vintras, när myndigheterna meddelade om planerna på att trafikera rutten med enbart en färja, väckte beslutet ilska och irritation bland skärgårdsborna. Och det med all rätt. I skärgården är nämligen landsvägsfärjorna en förlängning av landsvägen, flytande broar helt enkelt.

Man upplevde det som att myndigheterna helt sonika for i väg med landsvägen. Öborna påpekade då att förändringen skulle innebära en avsevärd försämringen för alla pendlare och dessutom överskrida den lagstadgade tid som en skolskjuts får räcka för barnen på öarna.

Dessutom hade inga intressenter involverats i beslutsprocessen utan NTM-centralen hanterade det hela närmast som ett anmälningsärende.

På de ifrågavarande öarna finns också ett visst näringsliv som har stor betydelse på lokal nivå. Inte minst finns det ett företagande inom de gröna näringarna och jordbruket.

Just den här tiden på året påminns man igen om den nypotatis från Houtskär som traditionellt fyller butikshyllorna i södra Finland. Houtskärpotatisen är bland den tidigaste i landet. Fungerande kommunikationer är A och O för allt företagande på landsbygden. Så också för skärgården och så också för jordbruket.