Lpx 141722
Coronakrisen har utlöst en panisk efterfrågan på spannmål och andra baslivsmedel som pressar upp de globala priserna. Trenden förstärks av logistikproblem då transporter, terminaler och hamnar inte hänger med. FOTO: Landpixel
Jordbruk Globalt Marknad

Panik på marknaderna
utlöste stigande vetepriser

Vetepriset på de globala marknaderna steg till toppnoteringar den senaste veckan. På de europeiska terminsmarknaderna steg noteringen med 25 euro. Coronakrisen förorsakade panikköp som drev upp priset, fastän det egentligen finns gott om vete i de globala lagren.

Spannmålshandelns mekanismer skiljer sig sist och slutligen inte mycket från den massiva hamstervågen i butikerna. Toalettpapper, mjöl och desinficeringsmedel försvann på nolltid från hyllorna, trots upprepade försäkringar om tillräckliga lagerbestånd.

Den panikartade upphandlingen av globala livsmedel följer samma mönster. Trenden förstärks av logistikproblem då transporter, terminaler och hamnar inte hänger med. Tidvis uppstår en knapphet på marknaderna, varvid priset stiger.

Enligt FN:s matorganisation FAO startade prisrallyt i Sydostasien. Först steg priset på ris hos de asiatiska exportörerna. Därefter flyttades efterfrågan till vete, som i detta hörn av världen är det viktigaste substitutet för ris.

Hamstringen utlöser kriser

Hamstervågen drev upp priserna på ris, vete, men också andra baslivsmedel. Panikinköp från regeringar eller viktiga importörer är tillräckliga för att utlösa en kris, säger FAO:s chefsekonom Abdolreza Abbassian till nyhetsbyrån Reuters.

De många dödsfallen i corona har ökat paniken i flera länder. Inköparna försöker bemästra försörjningsluckan. Ingen vet med säkerhet hur situationen utvecklas. Dystra scenarier målas upp för situationer där beställningar kanske inte alls kan levereras.

Hur reagerar aktörerna om importen av ris eller vete uteblir i juni eller juli? Då ser det mörkt ut. Ett sådant scenario kan bara tolkas som förebud för en global livsmedelskris, resonerar Abbassian.

Men också EU dras med konkreta problem. Talrika medlemsländer inklusive Schweiz, Norge och Storbritannien lider av inskränkningar som drabbar samhällets infrastruktur. Problemen stör logistiken och fördröjer transporten av livsmedel.

I Tyskland har långa köer uppstått till gränsstationerna mot Polen. Långtradare borde i princip rulla fritt över gränserna, medan personbilarna måste kontrolleras. Personbilarna bildade köer som stoppade den tunga trafiken, eftersom separata filer för nyttotrafiken saknades.

Press på franska kvarnar

I Frankrike har svåra problem uppstått i samband med transporterna av spannmål. Det råder brist på lastbilar för att köra varan till kvarnar och hamnar. Panikartade inköp av mjöl och pasta bidrar till kaoset då samma produkter också exporteras.

Försörjningen av fabriker och kunder förutsätter en hel del akrobatik. Det är svårt att uppfylla alla önskemål, medger François Cholat från de franska fodertillverkarnas intresseorganisation SNIA till Reuters.

I Frankrike tredubblades försäljningen av pasta, mjöl och ris i de franska butikerna. Samtidigt har bageriernas efterfrågan på mjöl mer än fördubblats. Kvarnarna måste dessutom hantera rekordstora exportbeställningar till länder utanför EU.

Ryssland förfogar över tillräckliga lager av spannmål och andra livsmedel, försäkrar regeringen i Moskva. Ingen brist på spannmål är att vänta de närmaste månaderna. Förråden räcker gott och väl fram till nästa skörd, uppger jordbruksministeriet.

Priset på vetemjöl, ris och havreflingor har däremot stigit den senaste tiden, då konsumenterna har fyllt sina privata förråd. Rysslands regering har tillfälligt stoppat exporten av sådana varor för en period av tio dagar.