Snoskotrar Ede
Varje vinter sker olovlig snöskoterkörning och en av de som råkat ut för det är dikoproducenten Torbjörn Ede i Purmo. Han vill uppmana alla som kör snöskoter att hålla sig till reglerna. Det är inget stort problem för mig personligen men det är viktigt att vi berättar vad som gäller, säger han.
Jordbruk Livet på landet

Olovlig snöskoterkörning irriterar många markägare i Österbotten

En snörik vinter brukar locka ut snöskoterförare i terrängen. Huvudregeln är att de ska hålla sig till skoterleder och om de kör på andras marker så krävs tillstånd av markägaren. Tyvärr är det alltid en del av skoterförarna som inte vet vad som gäller eller som inte bryr sig. Det fick Torbjörn Ede, dikoproducent i Purmo, nyligen erfara.

– Jag har som kutym att snöskoterförare får köra på mina odlingar om de hålls parallellt i ett spår längs med vägen och använder det som transportsträcka. Men för några veckor sedan hade några avvikit och kört runt mitt på åkern och det irriterar mig, säger Ede.

Ede understryker att olovlig snöskoterkörning inte är ett stort problem för honom. Men han vill nå ut med en påminnelse till snöskoterförarna om vad som gäller.

– På åkern där de hade kört runt odlar jag vall och det är dessutom platt. När de kör där blir det isbildning på våren och när snön smälter är grödan brun och grå. Om det däremot gäller ett skifte med en ettårig gröda spelar det mindre roll, men förarna vet inte vad som odlas där de kör.

– Just därför är det viktigt att ha tillstånd av markägaren och i mitt fall får de alltså köra på mina åkrar om de håller sig till ett spår invid vägen, säger han.

Snoskotrar Spar
Olovlig snöskoterkörning kan leda till skador på odlingar för jordbrukare. Speciellt fleråriga vallar kan ta stor skada om snön packas och bildar is på odlingarna.

Uppmaning på sociala medier

Efter den olovliga körningen skrev Torbjörn Ede inlägg på både Facebook och Instagram. Han vill inte peka finger åt någon utan enbart poängtera vad som gäller för snöskoterkörning.

– Jag är ganska övertygad om att det är unga chaufförer som inte tänkt sig för. Seriösa snöskoterförare brukar hålla sig till leder och befintliga spår och veta var de har tillstånd att köra. Men jag gjorde också dumma saker när jag var i mopedåldern och då fick jag höra ett och annat och efter det lär man sig vad som gäller, säger han och skrattar.

Förra året rapporterade LF om en jordbrukare i Kronoby som hade fått en skoterled inritad över hans marker utan hans tillstånd. Det har Ede inte råkat ut för.

– Något sådant har aldrig hänt, utan i mitt fall är det just frågan om sporadiska övertramp som brukar ske i stort sett varje snörik vinter. Att så sker är olyckligt och därför är det viktigt att vi informerar och berättar vad som gäller, säger han.

Förra veckan berättade Polisinrättningen i Österbotten att snöskoterkörning har lett till anmälningar från flera kommuner där markägarna bett om hjälp för att få bukt med olovlig körning på deras marker.

– Tyvärr sker olovlig snöskoterkörning i stort sett varje vinter, även om det inte finns så mycket snö. Men det är svårt att säga hur stort problemet är eftersom tröskeln för att anmäla det till polisen är hög. Det irriterar många markägare, men troligen är det många som inte anmäler det till polisen, säger Mikael Appel, kommunikationschef på polisinrättningen i Österbotten.

Olovlig körning ett målsägandebrott

Appel kan inte i egenskap av polis uppmana någon att anmäla olovlig snöskoterkörning. Det beslutet fattar varje markägare själv.

– Olovlig snöskoterkörning är ett målsägandebrott. Polisen kan inte exempelvis dela ut böter åt en snöskoterförare om inte markägaren som äger marken kräver straff, förklarar han.

I pressmeddelandet förra veckan påminner polisen om att då man kör med snöskoter eller vilket motorfordon som helst i terrängen krävs det alltid markägarens tillstånd. Vägområden är heller inte tillåtna att köra på och till vägområde räknas bland annat dikena som finns längs vägarna. Därtill är gång-, cykel- och skyddsvägar förbjudna.

Vidare informerar polisen om att istäckta vattenområden och snöskoterleder inte kräver några tillstånd utan på dem är det fritt att köra. Man får även korsa vägar eller färdas en kort bit längs vägen om situationen kräver det för att kunna korsa vägen. Dessutom finns det snöskoterspår som upprätthålls av föreningar, organisationer eller privatpersoner och som vanligen är avgiftsbelagda i form av medlemskap eller engångsavgifter.