Förhandsintresset för Östbanan var stort, men att så många ville komma att ordningsvakten inte kunde låta alla komma in överraskade. Mötet i Andersböle måndag kväll hade ungefär 250 personer samlade. Alla utom planerarna var arga, ledsna och besvikna.
Ortsborna var många, dessutom kom folk långväga ifrån. Högbacka i Andersböle ligger knappt 20 km västerut från Borgå centrum. Redan innan mötet började klockan 18 stängdes den sista vägsträckan för trafik.
Östbanans planeringsdirektör Minna Weurlander presenterade planerna för järnvägen som finns på hennes ritbord, Östbanan går från Helsingfors-Vanda flygplats via Borgå och Kouvola till Joensuu.
– Hela sträckan körs på 3 timmar, sa Weurlander.
Ingen av åhörarna tyckte det var en bra sak. Weurlander hade det inte lätt när hon försökte övertyga folk att banan är viktig för hela landets utveckling.
Mestadels höll sig publiken saklig, trots ilska, frustration och besvikelse. Många känner sig direkt lurade.
Enigheten kring påståendet ”vi har ingen nytta av Östbanan, men den förorsakar stor skada” var stor. Sibbo har ingen nytta alls av banan, men banan skär sönder en stor bit av kommunen.
Från arrangörens sida förde Kicka Lindroos från Sibbo och Henrik Svärd från Borgå ordet. Båda är kraftigt emot alla tre alternativ.
Kicka Lindroos förstår att tåg kan var mindre skadligt för naturen än bil, men hon förstår inte att det kan vara värt att förstöra så mycket natur som det nu är fråga om.
– Natur klipps i bitar och ett brett område görs oanvändbart för mänskor, djur och växtlighet. Jag förstår inte heller vad som är så ekonomiskt lönsamt, förra våren bedömde finansministeriet att det tar närmare 300 år innan banan ekonomiskt går ihop.
Kicka Lindroos bor i Borgby, bara i den byn blir mellan två och 18 hus under det 70 meter breda banområdet. Därtill kommer förstörda åkrar och skog.
”Borgå drar nytta av banan, ingen annan”
Av de berörda kommunerna vill Borgå som är med i bolaget Östbanan ha tåget, till det säger Lindroos så här:
– Om Borgåborna vill ha tåg, kan de räta ut den existerande tågbanan och samtidigt kan också Hindhårbor och Nickbybor få åka med. Banan mellan Lahtis och Kouvola kan förbättras för en betydligt mindre summa än de miljarder som den nya snabbgående banan skulle kosta.
Henrik Svärd ser på planerna ungefär på samma sätt. Han har jordbruk i både Sibbo och Borgå.
– Omkring 25 hektar av min mark blir under tågbanan, både skog och odlingsmark. Därtill kommer att många åkrar skärs av, så att banan går rakt i igenom.
Som så många andra ifrågasätter Svärd överhuvudtaget nyttan av Östbanan. Enligt ett bara några veckor gammalt tillägg i utkastet till plan nämns möjligheten att Forsby i västra Lovisa kunde få en station.
I vilket fall som helst går sträckningen via Lappträsk och lägger under sig både hem och odlingar. Trädgårdsföretagaren Robert Jordas växthus står i vägen för Östbanan i Lindkoski i Lappträsk.
– Jag är här för att grundligt att sätta mig in i de olika alternativen och följderna. Sedan samlar jag andra intresserade så att vi tillsammans med ännu flera kan stoppa planeringen. Ju förr dess bättre.
”Det som nu planeras är skogsförstörelse”
Flera på mötet ifrågasätter det kloka, eller ens försvarbara, i att just nu sikta på en tågbana som kostar mellan 1,7 och 3 miljarder när Finlands ekonomi ser ut som den gör. Världsläget gör inte situationen det minsta ljusare, sades det.
– Östbanan lägger under sig många hem, mark och skog. Skogen har i Finland en stor roll som kolsänka. Det som nu planeras är skogsförstörelse, säger forstmästare Tage Fredriksson från Liljendal.
Av intresse för hemorten sätter han sig nu in Östbanans inverkan på Lovisa-Lappträskområdet. Han anser att spårtrafik i sig är något att satsa på, men att landet i det här läget har större nytta av att utveckla och förbättra det järnvägsnät som redan finns.
Men fastän Östbanan aldrig skulle förverkligas är den till stor förtret och skada redan för att planerna finns. Värdet på fastigheter sjunker, om de alls går att sälja. Så länge inget är fastslaget är det svårt eller omöjligt att få bygglov, ens för smärre förändringar och tillbyggnader.
Inom Borgå finns det en svår konflikt, eftersom staden i åratal har arbetat för att få tågbanan, beslutet i stadsfullmäktige för banan var enhälligt. Förespråkarna anser att tåg till huvudstaden och flygplatsen drar till sig nya invånare.
– Det är nog bara de som bor i centrum av Borgå som har den åsikten, säger Johan Söderberg, själv medlem i stadsfullmäktige.
De stora skaror som nu är mot Östbanan organiserar sig, namnlistor av olika slag har kommit i gång. Ett led i den aktiviteten är att få Borgå stad att dra sig ur projektet, ett sådant initiativ föddes under mötet på Högbacka.
Tills vidare fortsätter planeringen av Östbanan. Långsamt går det, om banan någonsin byggs blir det in på 2030-talet.
Miljökonsekvensbedömningen av järnvägen tar ungefär två år och till den hör att man kan jämföra olika alternativa dragningar.