Obemannade butiker eller hybridlösningar kan vara en modern väg till förbättrad service på landsbygden. Ämnet presenterades och diskuterades på Landsbygdsnätverkets nätverksmorgon den 21 februari.
Helt automatiserade butiker alternativt hybridlösningar är en nisch som är på tydlig frammarsch i Sverige och andra länder.
Magnus Berglund från det svenska företaget Honest Box medverkade nyligen i Landsbygdsnätverkets nätverksmorgon med rubriken ”Obemannade bybutiker och hybridlösningar – nya servicelösningar för landsbygden”.
Honest Box har som bäst 600 kunder i sex länder. Totalt berörs sammanlagt cirka tre miljoner konsumenter. Varje månader tillkommer 10-20 nya butiker, säger Berglund.
– 2015 startade vi världens första helt obemannade affär i Helsingborg. Den här typen av lösningar möjliggör i praktiken ökad tillgänglighet, ökad försäljning och totalt sett förbättrad lönsamhet, säger Berglund.
Konceptet är mycket brett. Förutom livsmedelsaffärer handlar det till exempel om obemannade affärer med byggnadsmaterial eller automatiserad service vid kontor, bensinstationer och golfbanor.
Exempel på kommande projekt är Sveriges första obemannade bybutik för läkemedel och hygienartiklar och en obemannad bensinmack i Sorsele.
– Vi finns inte bara i små byar på landsbygden. Vi har butiker även i storstäder som Stockholm, Köpenhamn och Oslo, betonar Berglund.
– Att övergå till en hybridlösning är inte heller någon otroligt dyr investering för en aktör. Vanligtvis handlar det om kostnader på 30-70.000 kronor, säger Berglund.
Bra start för nyöppnad obemannad butik i Kaitsor
För cirka två månader sedan startade bröderna Niklas och Jonas Östman, mjölkproducenter och innehavare av matleveransföretaget Gårds Smak, en obemannad bybutik nära riksåttan i Kaitsor.
– I början har vi gått in för att lära oss konceptet gradvis. Intresset har varit jättestort i Kaitsor och närliggande byar i början. Vi har fått återkommande kunder, säger Niklas Östman.
Just nu har Kaitsor-butiken, som har förverkligats med hjälp av crowdfunding på lokalt håll, cirka 1.500 produkter i sina hyllor. På sikt är målet att kunna fördubbla sortimentet. Via önskelistor vid kassorna kartläggs kundernas preferenser.
– En utmaning är att kundbeteendet är mera spontant jämfört med det mera planerade handlandet på Gårds Smaks webbshop. Vi har också märkt att en del kunder kompletteringshandlar i affären, säger Östman.
Matias Smeds, företagsanalytiker på NTM-centralen i Österbotten, redogjorde för tillgängliga finansieringsmöjligheter och olika organisationer som är viktiga kanaler vid startande av landsbygdsföretag.
Befintliga bybutiker med dagligvaror kan erhålla statliga stödpengar, i regel 15.000 euro. Årets ansökningsrunda har inte inletts ännu, säger Smeds.
Ett annat alternativ i samband med nya satsningar är att ansöka om Finnveras begynnelseborgen. Finnveras andel kan sträcka sig upp till 80 procent av lånesumman.