Dsc09133
Kampanjen för att öka försäljningen av åländska produkter på fastlandet och stimulera resandet till Åland har enligt projektledaren Tiina Björklund redan fått stor och positiv respons och i höst deltar hon i en mat- och vinmässa i Helsingfors.
Jordbruk Marknad

Ny satsning ska locka
finskspråkiga att göra
smakresor till Åland

Med speciell inriktning på fastlandets finskspråkiga konsumenter har Visit Åland tillsammans med Orkla Suomi och de största åländska livsmedelsförädlarna utvecklat ett nytt marknadsföringskoncept för åländsk mat.

– Syftet med projektet Mat-Åland 2021 är att öka kännedomen om de hållbara livsmedel som produceras på Åland och stärka deras konkurrenskraft både på Åland och på fastlandet, förklarar projektledaren Tiina Björklund på Visit Åland.

Hon påpekar att den viktigaste målsättningen är att tydligare lyfta fram produkternas åländska ursprung, den säregna skärgården och Ålands förutsättningar att bedriva hållbar matproduktion.

– En annan målsättning är att locka fler besökare till Åland och att sträva efter att varje Ålandsresa skulle bli en smakresa.

Kampanjens huvudsakliga målgrupp är uttryckligen finskspråkiga konsumenter.

– Därför drar projektet nytta av Orkla Suomis nätverk och närvaro på den finska marknaden samt deras gedigna expertis inom marknadsföringen.

Den åländska chipsfabriken och dess varumärke Taffel och Oolannin ingår i norska storkoncernen Orkla Suomis välkända produktsortiment Kartano (Herrgård), sillinläggningarna Abba, Ahti och Boy, Kantolas kex och Pandas sötsaksprodukter.

Alla dessa varumärken kommer enligt Björklund att fungera som viktiga kommunikationsplattformar för det åländska marknadsföringskonceptet.

Matrecept med åländska delikatesser

En annan viktig del av konceptet är plattformen ”Saariston kasvatit – Skärgårdsursprung” vars syfte är att presentera åländska producenter av både råvaror och produkter.

På webbsidan hittar man även matrecept med åländska ingredienser samt tips på ställen att besöka när man vill njuta av åländska delikatesser på ort och ställe.

Projektet leds av Visit Åland och pågår fram till 2021. Orkla Suomi ansvarar för marknadsföringsåtgärderna och i projektgruppen sitter representanter för Orkla Suomi, Ålandsmejeriet Finland, Ålands Trädgårdshall, slakteri- och charkuteriföretaget WJ Dahlmans, ölbryggeriet Stallhagen, Visit Åland samt Ålands landskapsregering som finansierar satsningen.

Taffel-tävling med Ålandsresa

Tiina Björklund berättar att aktiviteterna hittills främst har handlat om att skapa själva konceptet och webbplatsen och att synas på Matka-resemässan i Helsingfors i januari.

– Dessutom har vi inom ramen för Taffel-varumärket startat en tävling där huvudvinsten är en matresa till Åland.

Under det kommande året marknadsförs konceptet bland annat genom digital reklam och genom synlighet på produkter speciellt på fastlandet samt med hjälp av så kallade influensers.

Den som vill veta mera om projektet kan besöka webbplatserna www.saaristonkasvatit.ax eller www.skärgårdsursprung.ax.