Jordbruk SLC Landsbygdsnäringar

Ny handbok för ”axganmat”

Nu ska åländsk mat marknadsföras med hjälp av en särskild ”Terroir- och merroiratlas” som lyfter fram karaktäristiska och unika värden för livsmedel från Åland.

Atlasen är avsedd som en handbok för livsmedelsproducenter och förädlare samt alla som jobbar med mat inom restaurangbranschen och turismen.

Den har utarbetats med Ulrika Gustafsson som projektledare tillsammans med en arbetsgrupp med bland andra landsbygdsutvecklaren Lena Brenner, Pub Stallhagens chef Johanna Dahlgren, Skördefestens Vänners verksamhetsledare Anita Lundin samt Ålands Producentförbunds tidigare vd och ordförande Tage Eriksson från Hammarudda Gård.

Atlasen är ett steg i förverkligandet av den hållbara livsmedelsstrategi som tagits fram av ÅPF.

”Terroir” som kommer från det franska ordet för land beskrivs som ortens eller platsens själ som en följd av markens specifika egenskaper medan ordet ”merroir” syftar på hur havet påverkar smaken på fisk och skaldjur samt vattenlevande växter.

Den 12 maj presenteras atlasen för mat- och turismbranschen genom ett webinarium där Ålands Hushållningssällskaps trädgårdsrådgivare Pernilla Gabrielsson tillsammans med åländska sommelieren Ella Grüssner Cromwell-Morgan testar sortren äppelmust från tre olika odlare.

Axgan-projekt för stora evenemang

Från och med i måndags den 4 maj är dessutom Marika ”Mysan” Sundqvist anställd som ledare för projektet ”Axganmat”, som under evenemangen ”Tall Ships Race” 2021 och ”Åland 100” under 2021-2022 ska lyfta fram och samordna synligheten av åländsk mat samt livsmedelsprodukter och mataktiviteter.

– Projektets mål är att visa upp det bästa Åland har när det gäller mat och måltider och arbetet utgår från ”Terroir- och merroiratlas för Åland”, förklarar Lena Brenner.

Målgrupp för axgan-projektet är jordbrukare, fiskare, fiskodlare, mathantverkare, livsmedelsförädlande företag, grossister, restauranger, cateringföretag samt övriga som jobbar med mat under de stora evenemangen i anslutning till den stora internationella segelfartygsträffen samt Ålands självstyrelses 100-årsjubileum.

Med i lanseringen av projektet är också konferensanläggningen Silverskärs chef Johan Mörn, som på Landsbygdsgalan utsågs till Ålands matambassadör 2020. Det är också han som med syftning på den åländska webbdomänen .ax myntat begreppet axganmat som en samlande beteckning för åländska livsmedel.