Skargardstrafik
NTM-centralen vid Egentliga Finland utlovar tilläggskapacitet vid Pargas, Nagu, Nagu-Korpo, Gustavs-Iniö och Kasnäs-Hitis. FOTO: Mathias Luther
Jordbruk Skogsbruk Landsbygdsnäringar Livet på landet

NTM-centralen lovar
bättre skärgårdstrafik i Åboland

NTM-centralen vid Egentliga Finland som ansvarar för skärgårdstrafiken i Åboland förbättrar färjetrafikens servicenivå vid Pargas, Nagu, Nagu-Korpo, Gustavs-Iniö och Kasnäs-Hitis genom att beställa tilläggstrafik.

Enligt erfarenheterna från midsommaren i fjol konstaterar NTM-centralen att tilläggskapaciteten som Elektra infört på Pargas-Nagu inte räckte till att svara på säsongens behov och att en tredje färja därför krävs för att klara av trafiktopparna vid påsk och midsommar.

Under avtalsåren 2019-2020 ökas därför kapaciteten till tre färjor (Elektra, Sterna, Falco) under midsommarveckan på torsdagen före midsommar, midsommarafton och söndagen efter midsommaren. Trafiken är enligt tidigare års erfarenheter mycket livlig även under påsken, så samtidigt beslöt man att förbättra påsktrafiken genom att trafikera med tre färjor under påskveckan på torsdagen och annandag påsk (måndag).

Nagu-Korpo

Den förbättrade trafiken vid Korpo-Norrskata-Houtskär och Pargas-Nagu färjelägen har gjort Nagu-Korpo färjeläget till en flaskhals för Skärgårdsvägen. Vid färjeläget har man trafikerat med två färjor dagligen under tiden mellan måndagen efter midsommar till slutet av juli samt torsdagen och fredagen före midsommar och midsommarsöndagen.

Förra året försökte man underlätta färjelägets flaskhals genom att beställa två trafikerande färjor på fredagar och söndagar under hela sommaren, alltså från början av juni till slutet av augusti. Detta räckte inte eftersom trafiken var riklig redan i maj och ända fram till september.

Under avtalsåren 2019-2022 kommer man därför att trafikera med två färjor på fredagar och söndagar (Prostvik 1 och Nagu 2) under perioden 1.5-30.9.

Därtill utreder NTM-centralen möjligheter för att utveckla färjeläget under en längre tidsperiod. För närvarande planeras strandändringar som skulle möjliggöra trafik med en större färja.

Gustavs-Iniö, Kasnäs-Hitis

Gustavs-Iniö färjelägets utmaning har särskilt varit otillräcklig kapacitet för returtrafiken under veckosluten i oktober. Returtrafiken under veckoslut har redan tidigare underlättats genom att köra fem turer från början av april till slutet av september.

Nu förbättras kapaciteten genom att införa en tur- och returresa på söndagarna i oktober under avtalsåren 2019-2022. Därtill trafikerar man även i oktober med 5 turer på söndagar. Tilläggsturen kommer att placeras in på söndag eftermiddag.

Trafikeringskapaciteten vid Kasnäs-Hitis färjeläge har lidit av brister som drabbat både turister och fast bosatta. De största bristerna har funnits i veckoslutstrafiken.

Färjelägets servicenivå förbättras under avtalsåren 2019-2022 så mycket som arbetstidslagstiftningen medger. Under 1.5-30.9 införs en tur- och returresa i tidtabellen må-to, to-sö.