Notregister Mikael Osterberg
Mikael Österberg anser att systemets tröghet skapar stora problem och riskfaktorer i verksamheten. ARKIVFOTO
Jordbruk

Nötregistret skapar frustration
bland producenterna

Det nya nötregistret har skapat mycket huvudbry bland producenterna. Min gård-plattformen som tidigare fungerade väl är nu långsam, vilket försvårar vardagen för många. På Livsmedelsverket och Mtech är man medvetna om situationen och försöker åtgärda problemen.

Mikael Österberg som är mjölkbonde i Kimo är en av dem som fått erfara strulet med Min gård-plattformens i nuläget tröga existens.

– Plattformen Min gård fungerar alldeles för långsamt, vilket är tidsödande och får följder för verksamheten. Jag använder plattformen dagligen, och med rådande korta anmälningstider får inget gå fel med tanke på stöden.

Det går också att komma åt registret direkt via Livsmedelsverkets verktyg, men Österberg har inte gett sig in i e-tjänsten eftersom Min gårds övergripande funktioner gällande exempelvis, kalvning, seminering och slaktanmälningar är hela poängen med systemet. En direkt inloggning i registret är en sista tidskrävande utväg.

– Det är som skillnaden mellan att använda Excel och kalkylator. Det var inte meningen att vi skulle gå bakåt i tiden med det nya systemet.

I början tänkte Österman att det handlar om nybörjarstrul och han utgick från att systemet skulle bli snabbare. Därför kontaktar han inte heller Mtech eller Livsmedelsverket längre.

– Före förnyelsen var Min gård i toppskick. Nu får man slå på programmet och göra något annat medan det laddar. Jag skulle vara nöjd bara det fungerade som förr.

Uppdateringar är på väg

Förnyelseprojektet drogs i gång för många år sedan för att uppdatera gamla system, förbättra datasäkerheten samt skapa ett smidigare och kostnadseffektivare system. På Livsmedelsverket är man medvetna om de pågående problemen.

– Den stora mängden data överväldigar våra servrar, och skivutrymmet i anslutningsservern tar slut. Vi har dock jobbat kontinuerligt med att ständigt försäkra serverns effekt och förstora skivutrymmet, säger Terhi Jääskeläinen som är överinspektör på Livsmedelsverket.

Jääskeläinen poängterar att användaravbrotten åtgärdats och att man nu fokuserar på trögheten i sökfunktionen.

– Om en sökningsprocess tar för länge påföljer en timeout i Min gård, vilket vi nu utreder och försöker fixa tillsammans.

Då Min gård hakar upp sig är det enda alternativet för tillfället att genom Livsmedelsverkets e-tjänst ta sig in i registret. Jääskeläinen förstår frustrationen, men uppmanar producenterna att använda sig av tjänsten.

– Om en deadline närmar sig kan man antingen gå in direkt i registret eller försöka på nytt via Min gård lite senare.

Hon poängterar också att den nya anmärkningsfunktionen som efterlysts av producenterna är ett hjälpmedel och att anmärkningarna inte direkt leder till sanktioner.

– Anmärkningarna angiver ologiska saker som exempelvis registreringsfel, och går lätt att kvittera varefter de försvinner.

Trots det kinkiga läget är målet att få Min gård att fungera normalt. Det finns dock ännu ingen klarhet om när systemet kommer att fungera problemfritt.

– Vi håller fast vid principen om att allt skall finnas vid en lucka, och vi gör ständiga uppdateringar. Varje uppdaterad version är bättre än den förra.

På Mtech är man försiktigt hoppfull

Christian Jurvanen som är verkställande direktör på Mtech poängterar att alla massiva förnyelser skapar problem, och att bolaget har ett tätt samarbete med Livsmedelsverket.

– Nu har det ju dock uppstått mera problem än vanligt, och mer än vad som är acceptabelt från användarens synvinkel.

Då det nya systemet togs i bruk lovade Livsmedelsverket att registret skulle fungera lika bra som det förra men detta har inte varit fallet.

– Informationsleden har lidit av störningar och avbrott. Problemen ligger i hur Min gård ansluter sig till registret. Långsamheten och instabiliteten beror på problem i Livsmedelverkets gränssnitt.

Jurvanen understryker att Livsmedelsverket redan gjort förbättringar och att även Mtech försöker underlätta situationen.

– Vi kan bli bättre på att hantera störningssituationer.

Mtech kan exempelvis optimera dataflödet och underrätta Livsmedelsverket om problem som upptäcks. Systemet dras dock med flera problempunkter och ofta är det svårt att veta var problemet ligger – om det exempelvis handlar om registret eller suomi.fi-tjänsten.

– I 90 procent av fallen känner vi oss ganska maktlösa. Vi kan främst bara behandla symptomen.

Jurvanen tror dock att de värsta problemen är förbi, och han väntar på förbättringar under juni månad. Systemet blir således bättre för varje vecka, men det är ännu svårt att se om problemen är strukturella eller handlar om detaljer.

– Vi får ännu se hur det nya normala kommer att se ut.