17855187 10155282597025337 3309071729355409273 O
Retro-kon Elsie förmådde inte vända Bordens negativa utveckling. USA-koncernen ställs i konkurs och struktureras om. BILD: Borden Dairy
Jordbruk Globalt Marknad

Nästa USA-mejeri
begärs i konkurs

Den amerikanska mjölkmarknaden förändras och krymper i snabb takt. I november anmälde USA:s näststörsta mejerikoncern Dean Foods konkurs. Nu står nästa stora mejerikoncern Borden Dairy Co på konkursens brant.

Borden Dairy har i likhet med Dean Foods sitt huvudkontor i Dallas, Texas. Borden är betydligt mindre än Dean Foods, som är världens elfte största mejerikoncern. Borden förädlar årligen 500 miljoner liter mjölk för konsumtion.

Koncernen sysselsätter 3.300 medarbetare i sina 12 mejerier runt om i USA. Enligt företagsledningen fortsätter verksamheten tillsvidare i vanlig ordning medan koncernen struktureras om.

Borden Dairy är ett traditionsföretag som grundades redan 1857. I likhet med flera andra USA-mejerier lider koncernen av den krympande marknaden för mejeriprodukter. Sedan 1975 har konsumtionen av mjölk fallit med mer än 40 procent i USA.

Koncernen måste dessutom kämpa mot en stark priskonkurrens från detaljvarujättar som Walmart. Den amerikanska lågpriskedjan öppnade för knappt två år sedan ett eget mejeri i Indiana och satte därmed ännu större press på marknaden.

Som egentlig orsak till konkursen nämner Borden Dairy en hög skuldsättning och tunga pensionsförpliktelser. Koncernchefen Tony Sarsam understryker också att mjölkkonsumtionen i USA har sjunkit med sex procent sedan 2015.

Trots talrika framgångar under de senaste 18 månaderna har de stigande kostnaderna för råmjölk och svåra utmaningar på marknaden träffat koncernen hårt, medger Sarsam. Dessa utmaningar har bidragit till en skuldbörda som inte längre är hållbar.

Trenden går mot mjölkfritt

Borden försökte förra året höja omsättningen genom att återuppliva sitt gamla produktmärke, den skrattande kon Elsie, som prydde koncernens mjölkförpackningar redan på 1930-talet.

Borden lanserade dessutom flera nya produkter, bland dem en ägglikör och en energimjölk för barn med höjda nivåer av protein och kalcium. Men inte ens ett trendigt mjölkmärke i samarbete med Coca-Cola förmådde vända utvecklingen.

I dag packas amerikanska kylskåp fulla med safter, läsk och ersättande mjölkprodukter som bygger på mandel och soja. Mjölkprodukter är inte längre tillräckligt trendiga för de yngre generationerna.

Enbart de senaste fyra åren har försäljningen av alternativa produkter som mandelmjölk ökat med 23 procent i USA. Sojamjölk, kokosmjölk och havremjölk har likaså ökat sina marknadsandelar.

Storstädernas unga konsumenter ställer sig dessutom kritiska till matproduktion från boskap. Djurhållning betraktas mer misstänksamt än tidigare och mjölkproduktionen uppfattas som ett hot mot miljön och klimatet.