I måndags fick åttondeklassarna i Närpes högstadieskola höra om inhemsk mat. De som hade turen att ha huslig ekonomi fick dessutom kocka med lokalproducerade råvaror. Under hösten kommer fler skolor att få ta del i ÖSP:s och SLC:s kampanj för inhemsk mat.
– Som ni ser finns det många olika produktionsinriktningar. Andra har kor eller grisar och här i Närpes är det också många som odlar kummin. Det finns en stor mångfald inom jordbruket och vi representerar bara en del, säger Josefin Norrback.
Norrback, ordförande för ÖSP:s ungdomsutskott samt ekologisk fårproducent och spannmålsodlare, var med och berättade om sin verksamhet för åttondeklassarna i Närpes högstadieskola i måndags.
Hon medverkade i ÖSP:s och SLC:s kampanj ”Kocka inhemskt”, som har som mål att lyfta fram och synliggöra den finländska livsmedelsproduktionen.
Får höra om ren och trygg mat
På plats var också Patrik Lindblad, som är spannmålsodlare i Pörtom. Förutom att berätta om hur han blev jordbrukare och om hans egen verksamhet på gården, lyfte han fram många orsaker till varför det är bra att välja inhemska livsmedel.
– Maten som produceras i Finland är trygg och ren. Vi har låg användning av växtskyddsmedel, god djurvälfärd, nolltolerans mot salmonella och grisar med knorr och hönor med näbbar. Jordbruket i Finland sysselsätter också många.
– Det finns mycket positivt med att välja inhemskt och det är också viktigt för att vi ska kunna ha en inhemsk produktion att konsumenterna väljer just finländska alternativ, säger Lindblad.
De båda lyfte också fram andra aspekter med en stark inhemsk livsmedelsproduktion.
– Vår självförsörjningsgrad är cirka 80 procent och vid en kris eller katastrof kan det hända att vi inte kan importera livsmedel till Finland. Så en hög självförsörjningsgrad är viktig av flera orsaker, förklarar Norrback.
Eleverna fick också information om ursprungsmärkning och hur de kan lita på att varorna som köps verkligen är inhemska.
– De bästa märkena är Gott från Finland och hjärtbladsmärket. Finns det inte inhemska alternativ är det också bra att välja livsmedel som tillverkats i Finland – och då är nyckelflaggan ett riktmärke, säger de.
Så särskilt många frågor om den inhemska livsmedelsproduktionen hade inte eleverna under informationsdelen. En bidragande orsak till det kan vara att elever i Närpesnejden har en stark koppling till lantbruket. Här finns omfattande växtodling, husdjursproduktion samt växthusproduktion.
– Inhemsk matproduktion ligger många elever nära om hjärtat. Många här har en koppling till livsmedelsproduktionen så det finns en stor medvetenhet här i nejden bland eleverna. När vi har lektion är det också många som frågar om råvarorna är inhemska, berättar Johanna Berlin, ämneslärare i huslig ekonomi i högstadieskolan.
Hon berättar också att man i undervisningen använder inhemska råvaror i mån av möjligheter.
– Ibland på vintern blir vi tvungna att använda importerad paprika, men målet är att använda huvudsakligen finländska livsmedel.
Mycket bra initiativ
Som lärare i huslig ekonomi, hur ser du på en dylik kampanj för inhemskt?
– Det här är absolut ett mycket bra initiativ. Jag blev glad då de skickade e-post och frågade om vi ville vara med. Det visar också för eleverna att pratet om inhemskt inte är något som vi hittar på utan det är viktigt, svarar Berlin.
På menyn som eleverna i årskurs åtta skulle tillreda var kalkonspett med krossad potatis med havre-äppelpaj och vispad grädde till efterrätt.
– Kalkonen kommer från Övermark, tomaterna och havregrynen från Närpes, honungen och potatisen från Kristinestad, rödlöken och persiljan från Solf och basilikan från Pörtom. Vispgrädden, smöret och färskosten är också inhemsk. Det är fina råvaror ni kommer att få jobba med, säger Josefine Silfver-Majors, ÖSP:s kommunikationsassistent.
Konceptet Kocka inhemskt berättar om den finländska livsmedelsproduktionen på ett konkret sätt. Modellen uppmuntrar också eleverna att prova på att laga mat själva och introducerar dem för finländska livsmedel.
Kampanjen har genomförts av MTK och Landsbygdens bildningsförbund tidigare och nu ger SLC, som bekostar råvarorna, svenskspråkiga elever en möjlighet att delta. Även utbildningsmaterialet som deltagarna får ta del av förses av SLC som i Österbotten genomför kampanjen i samarbete med ÖSP. Konceptet ska även ordnas i de övriga landskapsförbunden.
– I oktober besöker två andra unga producenter Kristinestads högstadium och sedan fortsätter man norrut till de skolor som hittills tagit kontakt. De skolor man inte hinner med det här läsåret besöker ÖSP gärna nästa år, berättar Silfver-Majors.