Lbriksdag 1
Clara Lidström och Annakarin Nyberg från Sverige föreläste och höll workshop om digitalt entreprenörskap.
Landsbygdsnäringar Livet på landet

Mobilen ska ge skjuts åt landsbygden

Många tips och exempel på de väldiga möjligheter som de nya digitala kanalerna ger för att utveckla landsbygden och dess näringar imponerade mest på Ålands landsbygdsutvecklare Lena Brenner under förra veckoslutets Landsbygdsriksdag på Åland.

– Verkligen intressant, säger Brenner och nämner som exempel ungdomar som ”förtjänat miljoner” på youtube och digitala bloggar som kan locka väldigt många läsare.

Två av landsbygdsriksdagens föreläsare var Annakarin Nyberg och Clara Lidström som berättade om just digitalt entreprenörskap och dessutom hade workshops för deltagarna.

– Det gäller att få lite nytänk, kommenterar Lena Brenner.

Nätverk behövs för nya grepp

Digitaliseringen ger enorma möjligheter att bland annat via mobiltelefoner blixtsnabbt sprida sina budskap till potentiella konsumenter.

Ann-Sofi Backgren som är specialsakkunnig vid Svenska Lantbrukssällskapens Förbund SLF och leder ett av de fem nätverken inom det av regeringen tillsatta Landsbygdspolitiska rådet håller med om den nya teknikens och digitaliseringens betydelse.

– Men också luncher och middagar är viktiga för att skapa nätverk och nya partnerskap som är nödvändiga i ett läge där ungdomar inte längre är intresserade av traditionellt föreningsliv.

Snabb företagstillväxt tack vare mobilen

En annan som gav värdefulla praktiska tips om mobiltelefonens möjligheter var Jerry Engström, som driver en campinganläggning på Höga kusten i Sverige – mitt emot svenska Österbotten på andra sidan Bottniska viken.

På fem år har han utvecklat sin campingplats Friluftsbyn till ett företag med femton anställda sommartid. Hans anläggning fick 2016 Sveriges stora turismpris.

Hela marknadsföringen har skett genom att använda de mediekanaler som kommer fram i mobilen när man googlar.

– För att skapa en levande landsbygd måste vi vara tydliga med att visa vad som är unikt för just vår plats och fokusera på det. Man måste välja, men också våga välja bort, var ett par av Engströms teser.

Men det gäller också att göra upp konkreta handlingsplaner och ”paketera” det unika. På den punkten gav han inget högt betyg åt åländska kommuner.

Lbriksdag 2
Jerry Engström från Sverige föreläste om levande landsbygd.

Landsbygdsperspektiv i alla samhällsreformer

I anslutning till landsbygdsriksdagen, som samlade ett 70-tal deltagare, firade föreningen Hela Norden Ska Leva sitt tioårsjubileum med en middag på kändiskocken Michael Björklunds restaurang Smakbyn i Sund Kastelholm.

Som avslutning godkändes en resolution där man betonar just digitaliseringen ”och i synnerhet de möjligheter till nytänkande som de sociala medierna skapar” och som ”ställer helt nya krav på landsbygdens olika aktörer”. 

Det finns ändå inga schablonlösningar för landsbygdsutveckling utan ”varje samhälle måste få sin egen lokala lösning på problem och en platsbaserad plan för framtiden”.

– Hållbarhet kräver närvaro i reformprocesser, sägs det i resolutionen som också konstaterar att de etablerade strukturerna utmanas genom den pågående snabba utvecklingen och de stora reformer som sker.

Resolutionen betonar att landsbygdsperspektivet bör finnas med i varje samhällsreform redan från början samt under hela processen för att säkra en hållbarhet. 

Stor utmaning för befintliga aktörer 

Resolutionen pekar på de stora möjligheter som digitaliseringen erbjuder för landsbygden.

Men samtidigt som traditionella yrkesgrupper försvinner ”uppstår nya yrken, så som influencers”.

– De nya aktörerna marknadsför landsbygdslivet på ett nytt sätt i sociala medier. Det nya digitaliserade arbetslivet är en utmaning för etablerade företag, myndigheter och organisationer. Banker, rådgivning och föreningsverksamhet med flera behöver mer kunskap och öppenhet för nya företagsmodeller. En grundförutsättning är också ett fungerande fibernät.

Måste ”sticka ut” i stora mediebruset 

I sin resolution framhåller landsbygdsriksdagen vidare att ”varje plats har sin unika historia som både kan och bör användas i marknadsföringen”. Men eftersom det är svårt för organisationer och företag att höras och synas i mediebruset gäller det att ”sticka ut”.

– Att lyfta fram den lokala historien genom visuell marknadsföring är numera helt avgörande för att locka besökare och nyinflyttade till just denna unika plats.

Resolutionen avslutas med Landsbygdsriksdagens betoning av hur viktig den nordiska värdegrunden är för att bevara demokrati, jämställdhet och tillit mellan människor.

– I dag utmanas dessa av tilltagande populism och främlingsfientlighet. De nordiska länderna har mycket gemensamt och samhörigheten ger styrka.